Samtaleguide om strategisk bruk av anskaffelser

Snakk med ledelsen for å få en bedre oversikt over hva de er opptatt av, og hvilke forventninger de har. Dette er viktig innsikt når du skal synliggjøre forbedringspotensialet som ligger i mer strategisk bruk av anskaffelser.

I en virksomhet er det mange ulike personer, med ulike roller, motivasjoner og mål. For å lykkes med utvikling av anskaffelsesfunksjonen, er det viktig å forstå hverandre. Et enkelt og godt grep du kan gjøre, er å sette av tid til å snakke med de mest sentrale personene i virksomheten din. Denne samtaleguiden gir deg et forslag til hvordan du kan gjennomføre samtalene.

Finn ut av hva ledelsen opptatt av

De som sitter i ledelsen, er ofte de med den største påvirkningskraften, og de er derfor de viktigste å ha med seg på laget. Du kan for eksempel starte med å invitere inn ledere fra avdelinger som har størst innkjøpsvolum. Ofte er også økonomisjefen og IT-sjefen viktige å snakke med.

Hovedmålet med samtalene er å forstå utgangspunktet til den du snakker med, hva de er opptatt av, og hvilke tanker og forventninger de har til anskaffelser.

Innled samtalen

Det er viktig å være tydelig på hva som er hensikten med å møtes – som i hovedsak er at du vil lære mer om hvordan anskaffelser kan bli mer relevant for virksomheten. Det kan være fint legge opp til et møte som er uformelt i stilen, slik at du legger til rette for en ærlig og vennlig samtale.

To personer som sitter ved et bord og jobber sammen.

Her er et eksempel på hvordan du kan innlede samtalen:

  • Jeg er nysgjerrig på hvordan innkjøpsenheten kan jobbe bedre. Jeg vil gjerne snakke med deg for å vite litt mer om dine forventninger, og behov knyttet til dine oppgaver og mål.

Still gjerne disse spørsmålene innledningsvis:

  • Kan du fortelle meg hva du er mest opptatt av for tiden? (Det trenger ikke ha med anskaffelser å gjøre.)
  • Hva er de viktigste diskusjonene i de møtene og foraene du er i nå?
  • Hva tenker du at er dine viktigste oppgaver akkurat nå?

Bruk tiden til å stille spørsmål og lytte

Det viktige med disse samtalene er at de du snakker med, får snakke fritt, og at du tar rollen som lytter. Det kan være fristende å bruke tid på å fortelle om anskaffelser, eller oppklare ting underveis – spesielt hvis du er uenig i noe som blir sagt. Forsøk likevel å la den du snakker med, snakke ut, og bruk heller en annen anledning til å ta diskusjoner. Hensikten med samtalen er å forstå, ikke forklare.

Underveis må du gjøre vurderinger av hvilke områder det er interessant å følge opp, basert på hva samtalepartnerne dine er opptatt av. Still gjerne oppfølgingsspørsmål:

  • Du nevnte område x, kan du fortelle mer om hvorfor område x er viktig?

Her er eksempler på spesifikke andre spørsmål du kan stille underveis i samtalen:

  • Hvilken rolle spiller anskaffelser for deg?
  • Hvilke forventninger har du til meg og min rolle?
  • Hva tenker du at jeg bør prioritere å jobbe med?
  • Ser du forbedringspunkter for anskaffelsesfunksjonen?

Sett av tid til debrief etter samtalen

Ta gjerne litt notater underveis, og sett av tid til å skrive ned tanker og idéer du får, etter samtalen. Hva tar du med deg videre?

Verktøyet er i bruk på følgende sider
Oppdatert: 27. oktober 2023

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.