X.6.1.2 Implementering og forvaltning av bestillingsløsning i kontraktsoppfølging
Prosessen beskriver alle de grunnleggende aktivitetene som må utføres ved analyse, implementering og forvaltning av bestillingsløsning i kontraktsoppfølgningsfasen.
Prosess Definisjon Dokument (PDD) DFØ ANS
1. Informasjon
ID og navn | X.6.1.2 Implementering og forvaltning av bestillingsløsning i kontraktsoppfølging |
---|---|
EHF prosess | |
Organisasjon | DFØ-ANS |
Prosess eier | |
Henvendelser | Jan Mærøe |
2. Historikk
Versjon | Dato | Endring | Forfatter/Rolle |
---|---|---|---|
1.0 | 2021.02.22 | Dokument etablert | Petter Vinje |
3. Definisjoner/forkortelser
System: Er i denne sammenheng samspillet mellom alle de ressurser som kreves for å realisere gevinstene ved innføring av ny bestillingsløsning: Mennesker, bestillingsløsning, prosesser og rutiner, målesystemer, arbeidsmiljø, informasjon, etc. - helheten.
4. Om prosessen
Prosessen beskriver alle de grunnleggende aktivitetene som må utføres ved analyse, implementering og forvaltning av bestillingsløsning i kontraktsoppfølgningsfasen. Prosessen tar utgangspunkt i at bestillingsløsningen er anskaffet og er avgrenset til aktiviteter for tilrettelegging, implementering og forvaltning av valgte løsning. I de tilfeller hvor det er behov for å gjennomføre prosjekter som går fra kartlegging av behov til valg av løsning, anbefaler vi at man i tillegg benytter Prosjektveiviseren.no som i større grad dekker de innledende fasene før implementering.
- I analyseprosessen kartlegges og analyseres dagens prosess og nåsituasjon for kontraktsoppfølgning. Med det som utgangspunkt defineres fremtidig situasjon (målbildet) og endringsbehov kartlegges. Prosessen avsluttes med en rapport som beskriver funn og anbefalinger til implementering og forvaltning av bestillingsløsning. Analysefasen kan også gjennomføres som en selvstendig prosess, for eksempel i forbindelse med forbedringsarbeid (merverdi).
- I implementeringsprosessen videreføres og styrkes prosjektets forankring i linjeorganisasjon. Bestillingsløsningen tilrettelegges for bruk, piloteres og eventuelle feil og mangler rettes opp før løsningen rulles ut til alle brukerne. Bruken følges opp med målinger og rapporter til ledelsen.
- I forvaltningsprosessen beskriver alle de grunnleggende aktivitetene som må/bør utføres for å sikre en god og effektiv forvaltning av systemet – den digitale løsningen samt organisasjonen som forvalter og benytter den. Foreløpig har vi kun identifisert aktivitetene. Definisjoner for de ulike aktivitetene vil bli utarbeidet etter hvert.
5. Brukere og bruksområde
Oppdragsgiver: Har behov for prosessen når de skal velge og implementere ny bestillingsløsning. Aktiviteter i analyseprosessen som utføres i forbindelse med kartlegging av prosess, nåsituasjon, identifisere endringsbehov kan også benyttes som et ledd i internevaluering og forbedringsarbeid.
Leverandører: Når oppdragsgiver benytter en bestillingsløsning, må leverandør også benytte et digital system for å kunne sende og motta meldinger – samhandle med oppdragsgiver. I den sammenheng vil leverandøren også kunne benytte prosessdefinisjonen (PDD) i forbedring av egne prosesser.
6. Formål
Sikre at virksomhetens bestillingsløsning blir implementert, benyttet og vedlikeholdt på en formålstjenlig og effektiv måte.
7. Mål
- Effektiv opplæringsprosess i bruk av bestillingsløsning
- Hele virksomheten skal ta i bruk bestillingsløsning
- Økt avtalelojalitet. Velge riktig varer/tjenester i henhold til avtale
- Redusere risiko for å gjøre feil - øke kvalitet
- Effektivisere virksomhetens prosess
- Samle inn data for analyseformål. For eksempel ved utarbeidelse av strategi for anskaffelser
- Redusere behov for leverandørprodusert statistikk
8. Gevinster
Oppdragsgiver:
- Ved å benytte denne prosessen vil det bli enklere for prosjektleder å planlegge og gjennomføre prosjektet på en god og effektiv måte.
- Det blir enklere for de som skal delta i prosjektet, å forstå og gjøre det som kreves.
- Brukerne av bestillingsløsningen vil oppleve god tilrettelegging og støtte ved innføring og bruk av løsning.
- Ledelsen vil oppleve at alle de viktige prosessen blir etablert og fulgt.
- Det etableres en god rapporteringsrutine for prosjekt og forvaltning av bestillingssystem og organisasjon som skal benytte det.
- Målene nås, og gevinster realiseres.
Leverandør:
- God tilgang til informasjon om hva oppdragsgiver forventer av leverandør når ny prosess og bestillingsløsning er implementert hos oppdragsgiver
- Enklere å tilrettelegge egne prosesser for god digital samhandling
- Kan benyttes i alle typer prosessforbedringsarbeid
Samfunn:
- Fordi prosessen er generisk og kan benyttes av alle, vil den kunne bidra til bedre og mer effektiv implementering og forvaltning av bestillingsløsninger i den enkelte virksomhet - spredning av ønsket praksis, som igjen vil bidra til forbedring av kontraktsgjennomføringsprosessen.
- Dersom mange tar i bruk prosessen, vil det kunne gi en betydelig samfunnsøkonomisk gevinst i forhold til dagens praksis.
9. Startkriterier/forutsetninger
Trigger | Prosessen begynner med beslutning om bruk av bestillingsløsning. |
---|---|
Andre forutsetninger | Teknologiske: Må ha anskaffet et system. Organisatoriske: Bør være forankret i virksomhetens mål og strategi for digitalisering og/eller anskaffelser og nødvendig ressursallokering. |
10. Input og leverandører
Input | Avgivende prosess | Leverandør av input | Referanse |
---|---|---|---|
Beslutning om bruk av bestillingsløsning | Ledergruppen | ||
11. Deltakere
Organisasjon | Rolle | Forkortelser | Kommentarer |
---|---|---|---|
Oppdragsgiver | O | O benyttes når man kun ønsker å angi at denne aktivitetene utføres av oppdragsgiver. | |
Oppdragsgiver | Ledergruppe | O-LG | |
Oppdragsgiver | Prosjektleder | O-PL | |
Oppdragsgiver | Prosjektdeltakere | O-PD | IT-avdeling, linjeleder, økonomi, HR, o.l. |
Oppdragsgiver | Prosesseier | O-PE | |
Oppdragsgiver | Innkjøper | O-IN | Person som leder innkjøpsprosessen. |
Oppdragsgiver | E-handelsansvarlig | O-EH | Ansvarlig for forvaltningsprosessen. Kontroll og tilgjengeliggjøring av avtale avropsmetode, herunder kontroll og godkjenning og distribusjon av katalog, punch-out, mm. |
Leverandør | L | Angir at aktivitet utføres av en leverandørorganisasjon. | |
Systemleverandør | SL | SL benyttes når det er behov for å angi at aktiviteten utføres av en systemleverandør. Som regel er det ikke behov for å angi hvilke rolle som utfører aktiviteten hos systemleverandør. | |
12. Prosessdiagram
Diagrammet viser de tre hovedaktivitetene/delprosessene.
Dersom du har Visio og ønsker å bruke/redigere diagrammet:
- Høyre-klikk på diagrammet.
- Klikk "Visio-objekt".
- Klikk "Rediger" eller Åpne" diagram i Visio.
13. Aktiviteter
ID | Aktiviteter i prosesskart | Ansvar | Aktivitetsbeskrivelse |
KP (x) |
Kommentar |
---|---|---|---|---|---|
X6.1.2.1 | Analysere implementering av bestillingsløsning. | Lenke til prosessdefinisjon | Lenke til veileder og sjekkliste til prosess for implementering og forvaltning av bestillingsløsning | ||
X.6.1.2.2 | Implementere bestillingsløsning. | Lenke til prosessdefinisjon | Lenke til veileder og sjekkliste til prosess for implementering og forvaltning av bestillingsløsning | ||
X.6.1.2.3 | Forvalte bestillingsløsning. | Lenke til prosessdefinisjon | Lenke til veileder og sjekkliste til prosess for implementering og forvaltning av bestillingsløsning | ||
14. Kontrollpunkter og målinger
Se del-prosesser i punkt 13.
Aktivitet nr. | Hva som skal kontrolleres, måles | Hvordan det skal gjøres | Hvorfor det er nødvendig | |
---|---|---|---|---|
15. Output og mottaker/bruker
Se del-prosesser i punkt 13.
Output | Mottakende prosess | Mottaker/bruker | Referanse |
---|---|---|---|
16. Sluttkriterier
Nei, når bestillingsløsningen er tatt i bruk må det etableres et forvaltningsregime som sikrer at systemet fungerer og blir løpende vedlikeholdt, oppdatert og forbedret.
17. Unntak/spesielle hensyn
Vi anbefaler alle å ta utgangspunkt i prosessdefinisjonen når prosjekter skal planlegges: Gå gjennom hver enkelt aktivitet. Diskuter om det er behov for utføre aktivitet eller ikke, hvem som er ansvarlig, hvordan den skal gjennomføres, hvor lang tid det vil ta, etc. En slik gjennomgang vil sikre at alle utvikler en felles forståelse for prosjektet/forvaltning: Hvem som skal gjøre hva, hvordan og hvorfor det skal gjennomføres. Dette bidrar også til enklere planlegging og implementering.
Del-prosess, aktivitet | Unntak/hensyn |
---|---|
Se del-prosesser i punkt 13. |
18. Risiko
Risiko | Sannsynlighet | Alvorlighet | Metode | Tiltak |
---|---|---|---|---|
Systemleverandører blir forsinket eller ikke oppfyller kontraktskrav/funksjonalitet | Medium/Stor | Stor |
>Godt og tett samarbeid i analyse/planleggingsfasen. >Sanksjoner i kontrakt. |
>Dokumentere problemet. |
Systemleverandør blir kjøpt opp, går konkurs eller på annet vis ikke lenger kan/vil støtte versjonen eller løsningen lenger. | Liten | Stor | >Markedsovervåkning. |
>Dersom man har gjennomført en god anskaffelsesprosess kan denne gjenbrukes. >Har du en god forvaltningsprosess har du all informasjon du trenger, kun behov for å overføre til nytt system. |
Følger ikke prosessen, eller tilsvarende prosesser, spesielt analysefasen | Medium | Stor | Følge denne eller tilsvarende prosesser | >Gå igjennom alle delprosesser for å finne avvik og utfør det som ev. mangler. |
19: Behov for støtte
Støtte | Forklaring/Lenker |
---|---|
Sikre lederforankring på alle nivåer. | Erfaring viser at du må ha forankring i hele linjen, og spesielt viktig på nederste nivå – de medarbeiderne rapporterer og forholder seg til. |
Sikre forankring og involvering, samarbeid, med IT, økonomi, regnskap, faktura | Innføring av ny bestillingsløsning forutsetter et tverrfaglig samarbeid med så tidlig involvering som mulig for å sikre forankring, motivasjon og gi deltakerne tid til planlegging. |
20. Tilleggsinformasjon
Nei
21. Vedlegg
Nei
Kontakt
- ehf [at] dfo.no (ehf[at]dfo[dot]no)