Som innkjøpsleder er du ansvarlig for å etablere rutiner som sikrer at et tverrfaglig anskaffelsesteam (TAT) blir opprettet ved gjennomføring av anskaffelsesprosesser i virksomheten.
Ved å beskrive roller og ansvar i gjennomføring av anskaffelser i din virksomhet sikrer du nødvendig tverrfaglig involvering, og legger til rette for økt kvalitet på gjennomføringen.
Rollene skal ivaretas av minimum to personer, for å sikre at én person alene ikke gjennomfører prosessen. Denne rutinen reduserer risikoen for illojale beslutninger som strider mot virksomhetens interesser. Samtidig reduseres sårbarhet i prosessen, for eksempel ved fravær av nøkkelresursser. Hver person kan ha tildelt én eller flere roller.
Veiledningen er ment som en generell beskrivelse av overordnede roller som bør være avklart i løpet av forberedelsesfasen.
Prinsipper for roller og ansvar
- Antall personer i TAT tilpasses virksomheten, anskaffelsens omfang, kompleksitet og strategiske betydning. Anskaffelsen kan også være organisert som et prosjekt.
- Budsjetteier/avtaleeier "eier behovet" og betegnes også som behovshaver.
- Budsjetteier/avtaleeier er ansvarlig for å sikre at riktig fagkompetanse er representert i TAT, samt påse at anskaffelsen tildeles nødvendige ressurser.
- Rollene budsjetteier/avtaleeier og innkjøper bør ikke fylles av samme person.
- Budsjetteier/ avtaleeier må avgjøre hvordan anskaffelsen skal organiseres og hvilke roller som skal utføre prosessen utfra omfanget og kompleksiteten på anskaffelsen.
- Innkjøper skal lede og tilrettelegge anskaffelsesprosessen med råd og veiledning til budsjetteier/avtaleeier, og er ansvarlig for kvalitetssikring av dokumenter og aktiviteter relatert til KGV og selve innkjøpsprosessen.
- Som et minimum skal rollene budsjetteier/avtaleeier og innkjøper oppnevnes.
Roller og ansvarsområder
Roller | Hvem | Oppgaver i hovedtrekk (ansvarsområder) |
---|---|---|
Budsjetteier/avtaleeier | Den som har budsjettmyndighet |
|
Innkjøper
|
Person som leder innkjøpsprosessen |
|
Kontraktsforvalter | Den som følger opp kontrakten mot leverandør og brukere etter kontraktsinngåelse |
|
Fagansvarlig |
Fagperson som har spisskompetanse sitt fagområde. |
|
Bestiller | Den som gjennomfører bestillinger på løpende avtaler med en eller flere leverandører |
|
Mottaker | Mottaker av varen eller tjenesten |
|
Hovedfaser, underfaser og hovedaktiviteter
Hovedfaser | Underfaser | Hovedaktiviteter |
---|---|---|
Planlegging/analyse | Oppstart og mandat |
|
Behov og marked |
|
|
Strategi og spesifikasjon |
|
|
Konkurranse | Konkurransegrunnlag |
|
Evaluering og forhandling |
|
|
Kontraktsinngåelse |
|
|
Kontraktsoppfølging | Implementering |
|
Oppfølging |
|
|
Avslutning |
|
Roller og ansvar i anskaffelsesprosessen
Nærmere beskrivelser av roller og ansvar finner du i de ulike fasene av anskaffelsesprosessen: