Fellesavtale for kjøp av revisjonstjenester
Statens innkjøpssenter skal anskaffe en fellesavtale for kjøp av revisjonstjenester. Denne siden inneholder mandat, fremdriftsplan og organisering av anskaffelsen.
Den 7. desember 2022 lanserte Statens innkjøpssenter en kategoristrategi for kontorområdet. Formålet med å utarbeide en kategoristrategi for kontorområdet var å analysere området og identifisere hvilke avtaleområder som er egnet for statlige fellesavtaler, samt belyse gevinstpotensialet og utfordringer knyttet til de enkelte avtaleområdene.
Kategorien består av fire underkategorier med en rekke kontraktsområder:
- kategori kontordrift
- kategori profesjonelle tjenester
- kategori møbler og inventar
- kategori elektrisk kraft
Revisjonstjenester inngår i underkategorien "profesjonelle tjenester", og er ett av områdene som er identifiser som egnet for en statlig fellesavtale.
Status
- Prosjektmandat er godkjent.
- Prosjektgruppe er etablert.
- Behovskartlegging er gjennomført.
Effektmål
- Effektivisering
- Effektivisering av oppfølging og kontroll av offentlige kontrakter.
- Redusert samlet ressursbruk til forberedelse og inngåelse av avtaler, samt løpende forvaltning.
- Effektiv behovsdekning for statlige virksomheter.
- Reduserte transaksjonskostnader.
- Reduserte totale kostnader gjennom bedre avtaledekning.
- Samfunnsansvar
- Motvirke arbeidslivskriminalitet og sosial dumping.
- Motvirke brudd på menneskerettigheter i leverandørkjeden.
- Økt gjennomslagskraft overfor markedet med hensyn til miljømessige og sosiale krav, herunder bruk av lærlinger og universell utforming.
- Konkurranse
- Tilgang til det statlige markedet for leverandører, spesielt for mindre, lokale aktører som ofte ikke kan levere på større rammeavtaler.
- Mer effektiv tilgang på et større leverandørmarked for oppdragsgivere.
- Økonomiske besparelser
- Gode priser og vilkår som en effekt av å samordne innkjøp innenfor et område med stort volum.
Milepæler | Tidspunkt |
Oppstart av prosjekt | Q1 2023 |
Behovskartlegging | Q2 2023 |
Markedsdialog | Q4 2023 |
Godkjent konkurransestrategi | Q4 2023 |
Veiledende kunngjøring | Q1 2024 |
Kunngjøring av konkurranse | Q2 2024 |
Tildeling og inngåelse av kontrakt | Q2 2024 |
Oppstart og implementering av kontrakt | Q2 2024 |
Organisering
Prosjekteier: seksjonssjef Frederik Hanses / Statens innkjøpssenter
Prosjektleder: Jasmin Naila Mirza / Statens innkjøpssenter
Prosjektdeltakere:
- Cecilie Trehjørningen, prosjektmedarbeider, Statens innkjøpssenter
- Yngvar Loen Larsen, juridisk rådgivning, Seksjon for regelverk og prosess
- Anne Cathrine Jacobsen, lønns- og arbeidsvilkår, Seksjon for regelverk og prosess
- Jenny Ählström, menneskerettigheter, Seksjon for bærekraftige anskaffelser
Innkjøpsgruppe:
- Maria Puhr, Forsvarsbygg
- Erik Jungeling, Skatteetaten