Fellesavtale for leie av kjøretøy for persontransport
Formålet med anskaffelsen er å dekke statens behov for korttidsleie av kjøretøy for persontransport i tjeneste.
Status
- Anskaffelsen er kunngjort, og ligger tilgjengelig på Doffin. Vennligst se konkurransedetaljer for informasjon om tilbudsfrist.
- Evaluering og signering av avtalen er planlagt før sommerferien, dvs. mot slutten av 2. kvartal 2023.
Forventede effekter av anskaffelsen
- Reduserte transaksjons- og totale kostnader
- Redusert ressursbruk til forberedelse og inngåelse av avtaler, samt løpende forvaltning
- Økt gjennomslagskraft overfor markedet med hensyn til krav (miljø, sikkerhet mm)
- Økt fokus på klimavennlige kjøretøy
- Klar og tydelig veiledning å forholde seg til ved valg av leie av kjøretøy
- Ivareta samfunnsansvar
Handlingsplan
Statens innkjøpsråd sluttet seg sommeren 2019 til kategoristrategi for reiseområdet med anbefalt handlingsplan. Handlingsplanen operasjonaliserer strategien og består av følgende tiltak (i prioritert rekkefølge):
- Forankring, etablering og implementering av en overordnet felles statlig reise-/sikkerhetspolicy
- Betalingsløsning for reiser og utlegg i staten
- Reisebyråtjenester
- Flyreise for utvalgte strekninger
- Kurs og konferansetjenester
- Overnatting
- Leiebil
Statlig fellesavtale for reisebyråtjenester er inngått. Øvrige tiltak er i prosess, foruten tiltak 6 som starter senere.
Foreløpig milepælsplan
Milepæler |
Tidspunkt |
---|---|
Etablert prosjektorganisasjon |
Q1 2021 |
Godkjent konkurransestrategi |
Q3 2021 |
Veiledende kunngjøring for utkast til anskaffelsesdokumenter | Q3 2022 |
Godkjent og kunngjort konkurransedokumenter |
Q1 2023 |
Valg av leverandør(er) og signert kontrakt |
Q2 2023 |
Implementering og oppstart av kontrakt | Q2 2023 |
Organisering
- Prosjekteier: seksjonssjef Fredrik Hanses, DFØ, Statens innkjøpssenter
- Prosjektleder: Bernt Bjørnsen Magnus (innleid konsulent)
- Prosjektdeltakere:
- David Behrens, seniorrådgiver analyse ,DFØ, Statens innkjøpssenter
- Yngvar Loen Larsen, jurist, DFØ, Statens innkjøpssenter
- Odd Olaf Schei, DFØ, Avdeling for bærekraft og innovasjon
- Anne Cathrine Jacobsen, DFØ, Seksjon for regelverk og prosess
Innkjøpsgruppe
- Gabriel Skofteland, Kystverket
- Leif Oddbjørn Møller, Statens Vegvesen
- Lene Jensen, Statsforvalterne
- Kristian Jørgen Gythfeldt, Skatteetaten
Innkjøpsgruppen representerer følgende roller, kompetanse og erfaring:
- Reisebestiller/brukere av reiseportalen
- Reiseansvarlig i virksomhet
- Innkjøpsansvarlig
- Erfaring med anskaffelser og implementering av leiebil
- Erfaring som avtaleforvalter innen reiseområdet