Fellesavtale for ombruk og gjenvinning av IKT-utstyr
Statens innkjøpssenter har satt i gang en anskaffelsesprosess for ombruk og gjenvinning av IKT-utstyr i staten. Her er informasjon om mandat, organisering og fremdrift.
Elektronisk avfall utgjør verdens raskest voksende avfallsstrøm. Gode ordninger for å ombruk og gjenvinning av brukt IKT-utstyr i statlige virksomheter vil kunne bidra til å redusere skadelig miljøpåvirkning, fremme klimavennlige løsninger samt legge til rette for sirkulær økonomi.
Status
Konkurransen ble kunngjort 20.11.2022 og tilbudsfrist er satt til 22.12.2022.
Effektmål
- Effektivisering: Samordnet ombruk og gjenvinning i staten vil bidra til redusert samlet ressursforbruk til forberedelse og inngåelse av avtaler samt løpende forvaltning. Anskaffelsen vil samle ombruk og gjenvinning av flere produktgrupper innen IKT-utstyr i én fellesavtale og på denne måten kunne forenkle og effektivisere statlige virksomheters rutiner for ombruk og gjenvinning.
- Klima og miljø: Avtalen vil kunne bidra til å redusere skadelig miljøpåvirkning, fremme klimavennlige løsninger samt legge til rette for sirkulær økonomi.
- Samfunnsgevinster: Det vil søkes å koble anskaffelsen til arbeidstrening og inkludering / økt deltagelse i arbeidslivet for utsatte grupper.
- Økonomiske gevinster: Ulike tilnærminger vurderes, deriblant reduksjon i pris på tjeneste ved overdragelse av eiendomsrettigheter til brukt utstyr, alternativt at virksomheten som eier utstyret får tilbakebetalt en prosentsats av det utstyret selges videre for.
Tentativ fremdriftsplan
Aktivitet | Tidspunkt |
---|---|
Frist for å stille spørsmål til konkurransedokumentene | 12.12.2022 kl. 12:00 |
Frist for å levere tilbud | 22.12.2022 kl. 12:00 |
Valg av leverandør og meddelelse til leverandør | Uke 03, 2023 |
Utløp av karensperiode | 10 dager etter meddelelse |
Kontraktsinngåelse | Uke 5, 2023 |
Tilbudets vedståelsesfrist | 22.03.2023 |
Oppstart | Uke 07, 2023 |
Organisering
- Prosjekteier: seksjonssjef IKT Ken Patrick, Statens innkjøpssenter
- Prosjektleder: Anne Catrine Reinvold, Statens innkjøpssenter
- Prosjektdeltakere:
- Yngvar Loen Larsen/Tone Bergh Christensen, juridisk seniorrådgiver, Statens innkjøpssenter
- David Behrens, analyse, Statens innkjøpssenter
- Nicholas Næss Dvorani, prosjektdeltaker, Statens innkjøpssenter
- Christian Tangene, miljø og samfunnsansvar, avdeling for bærekraft og innovasjon
- Christian Sælemyr Johansen, prosjektdeltaker, avdeling for analyse, styring og kompetanse
Innkjøpsgruppe
- Eirik Nævestad, Finanstilsynet
- Hanne Flostrand, Statsbygg
- Geir Tutturen, Norges Miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU)
- Willy Vestavik, Politiets fellestjenester
- Espen Rud, Politiets IKT-tjenester
- Stine Sørensen, Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS)
- Unni Norrøne, Utdanningsdirektoratet (Udir)
- Espen Skjennum, Utlendingsdirektoratet (UDI)