Fellesavtale for PC-utstyr

Fellesavtale for PC-utstyr

Statens innkjøpssenter har inngått fellesavtale om PC-utstyr med fire leverandører: Atea AS, Advania Norge AS, Dustin Norway AS og Techstep Norway AS. Avtalen trådte i kraft 27. mars 2023 med en varighet på 2 år med opsjon på forlengelse inntil 2 år.

Om avtalen

  • Ikrafttredelse: 27.03.2023
  • Varighet: 2 år med opsjon på 2x1 år
  • Opsjon: Virksomhetene vil bli varslet i god tid i forveien dersom opsjon ikke utløses
  • Fellesavtalen består av to delkontrakter med ulik konstellasjon av leverandører og ulik hovedleverandør

Det er inngått to rammeavtaler med totalt 4 leverandører:

Delkontrakt 1, omhandler kjøp av PC-klienter, PC-skjermer og tilleggsutstyr har følgende leverandører i rangert rekkefølge:

  • Atea AS (hovedleverandør)
  • Advania Norge AS
  • Dustin Norway AS

Delkontrakt 2 omhandler kjøp av Mac og tilleggstjenester vil ha følgende leverandører i rangert rekkefølge:

  • Dustin Norway AS (hovedleverandør)
  • Atea AS
  • Techstep Norway AS
Rammedokument

Statens innkjøpssenter inngår og forvalter felles innkjøpsavtaler og skal utarbeide et rammedokument for den enkelte felles innkjøpsavtale.

Rammedokumentet skal gi virksomhetene retningslinjer for hvordan fellesavtalen bør brukes. Riktig bruk av avtalen er sentral for virksomhetens realisering av potensialet for gevinster i fellesavtalen.

For å oppnå gevinstene, er det viktig at deltakende virksomheter innretter sin bruk av avtalen i samsvar med føringene i rammedokumentet.

Rammedokument for fellesavtalen for PC-utstyr

Standardsortiment

Delkontrakt 1: PC-klient, PC-skjerm og tilleggsutstyr

VaregruppePC-modell
Standard kontor-PC (stasjonær)HP Elite Mini 600 DM
Standard kontor-PC (stasjonær)Dell Optiplex Plus MFF (7020)
Liten bærbar "reise-PC"HP EliteBook 630 G11
Liten bærbar "reise-PC"Dell Latitude 5350
Standard bærbar PCHP ELiteBook 640 G11
Standard bærbar PCDell Latitude 5450
Kraftig bærbar PCHP Fury 16" G10
Kraftig bærbar PCDell Precision 3591
Tabell 1: Standardsortiment for PC-klienter
VaregruppeSkjerm-modell
Skjerm 24"Lenova T24i-30
Skjerm 24"HP E24 G4 FHD Monitor
Skjerm 27"Lenova T24h-30
Skjerm 27"Dell P2723DE
Skjerm 34"Samsung ViewFinity S6 S34A650UBU
Skjerm 34"Samsung 34" Curved 346B1C/00
Skjerm 49"Samsung 49" Curved skjerm S95UC
Skjerm 49"Dell U4924DW
Tabell 2: Standardsortiment for PC-skjermer
Tilleggsprodukter/tjenester
Standard dokkingstasjon 1WD22TB4
Standard dokkingstasjon 2HP TB 120W G4 Dock
Standard hodetelefon "liten"Poly Voyager 4300 UC Series 4320
Standard hodetelefon "stor"Poly Voyager Focus 2 UC
Standard musHP 235 Slim Wireless Mouse
Standard tastaturHP 230 BLK WL KBD
Standard mus- og tastaturpaakkeHP 235 Wireless Mouse and Keyboard Combo
Tabell 3: Øvrige standardprodukter

Delkontrakt 2: Mac og tilleggstjenester

Produkter på standardsortiment
Mac mini, uten skjerm
Macbook Air, med 13.6 tommer skjerm
Macbook Pro, med 14 tommer skjerm
Macbook Pro, med 16 tommer skjerm
Apple Magic Keyboard
Apple Magic Mouse

Avropsmekanisme

Den leverandør som blir rangert som nr. 1 (Atea på delkontrakt 1 og Dustin på delkontrakt 2) får alt kjøp på standardsortiment, uavhengig beløpsgrense.

Den leverandør som blir rangert som nr. 1 får i tillegg alt kjøp (utenfor standardsortiment) med estimert verdi inntil kr. 500.000 eksklusive mva., regnet per avrop/kjøp.

Avrop/kjøp defineres som bestillingers samlede verdi gjennom en (1) kalendermåned.

Avrop gjøres gjennom egen e-handelsportal eller ved å benytte leverandørens nettbutikk.

For tilgang til nettbutikk, punch-out eller EHF-katalog, kontakt

Gjennomføring av mini-konkurranser

Avrop utenfor standardsortiment, med estimert verdi som er lik med eller over kr. 500.000 ekskl. mva., skal gjennomføres ved mini-konkurranse hvor vinneren får leveransen. Minikonkurranse skal gjennomføres gjennom konkurranse mellom alle leverandørene på rammeavtalen.

Minikonkurranse skal også benyttes der man ønsker å anskaffe utstyr gjennom alternative kjøpsformer (PC-klien som tjeneste, o.l.). Enheter som anskaffes gjennom alternative kjøpsformer skal avhendes tilbake til leverandøren som vant den aktuelle minikonkurransen.

Oppdragsgivere (bestillende virksomheter) med spesielle behov og som ønsker forutsigbarhet i leveranser, kan gjennomføre en mini-konkurranse mellom alle leverandører, for alt kjøp av produkter for en nærmere angitt tidsperiode. Dette kan for eksempel være oppdragsgivere som ønsker å standardisere spesielle modeller og tilhørende utstyr som ikke inngår bland standardmodellene.

Oppdragsgiver er selv ansvarlig for gjennomføring av avrop/mini-konkurranser og skal selv definere virksomhetens behov.

Bilag 4b Mal for minikonkurranse - Delkontrakt 1.docx
docx 51.51 KB
Bilag 4b Mal for minikonkurranse - Delkontrakt 2.docx
docx 51.5 KB

Tildelingskriterier i mini-konkurransene

Oppdragsgivere kan velge innenfor følgende tildelingskriterier i minikonkurransene:

  • Pris, herunder: Samlet pris på produkter, Samlet pris på tjenester
  • Kvalitet, herunder: Support og service, Garanti, Bestilling og leveringstid, Kvalitative egenskaper

Vekting av tildelingskriterier i mini-konkurranser bestemmes av bestillende virksomhet.

Alle leverandører skal inviteres til konkurransen, og det skal gis en svarfrist på minimum 10 dager for å inngi tilbud.

Kontakt leverandørene

Samarbeidsområde i MS teams

Den enkelte virksomhet må utnevne en lokal avtaleforvalter for denne fellesavtalen. Den lokale avtaleforvalteren vil være avtaleansvarlig og koordinator både ovenfor leverandøren, Statens innkjøpssenter og virksomhetens egne bestillere. Det er viktig at Statens innkjøpssenter informeres dersom det skjer endringer av lokal avtaleforvalter eller evt. dennes kontaktinformasjon.

Lokal avtaleforvalter har tilgang til samarbeidsområde for fellesavtalen i Microsoft Teams. I Teams finner lokal avtaleforvalter avtaledokumenter og annen informasjon om avtalen. I Teams kan lokal avtaleforvalter rapportere eventuelle avvik (se avviksskjema), stille spørsmål og chatte med Statens innkjøpssenter og andre avtaleforvaltere.

For å få tilgang til teamet og for andre henvendelser omkring avtalen, vennligst kontakt oss på mail. For kontaktinformasjon se under.

Brukerveiledning for gjestetilgang i Teams
pdf 757.31 KB
Oppdatert: 21. november 2024

Kontakt

  •  IKT-avtaler [at] dfo.no (IKT-avtaler[at]dfo[dot]no) (Avtaleansvarlig)

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.