Fellesavtale for PC-utstyr

Fellesavtale for PC-utstyr

Statens innkjøpssenter har inngått fellesavtale om PC-utstyr med fire leverandører: Atea AS, Advania Norge AS, Dustin Norway AS og Techstep Norway AS. Avtalen trådte i kraft 27. mars 2023 med en varighet på 2 år med opsjon på forlengelse inntil 2 år. Opsjon er utløst og avtalen forlenges til 27. mars 2026.

Om avtalen

  • Ikrafttredelse: 27.03.2023
  • Varighet: 2 år med opsjon på 1 år + 1 år
  • Opsjon: Virksomhetene vil bli varslet i god tid i forveien dersom opsjon ikke utløses
  • Fellesavtalen består av to delkontrakter med ulik konstellasjon av leverandører og ulik hovedleverandør

Det er inngått to rammeavtaler med totalt 4 leverandører:

Delkontrakt 1 omfatter kjøp av PC-klienter, PC-skjermer og tilleggsutstyr har følgende leverandører i rangert rekkefølge:

  1. Atea AS (hovedleverandør)
  2. Advania Norge AS
  3. Dustin Norway AS

Delkontrakt 2 omfatter kjøp av Mac og tilleggstjenester vil ha følgende leverandører i rangert rekkefølge:

  1. Dustin Norway AS (hovedleverandør)
  2. Atea AS
  3. Techstep Norway AS

Alle virksomhetene på fellesavtalen skal ha en lokal avtaleforvalter som er avtaleansvarlig og koordinator både overfor leverandøren, Statens innkjøpssenter og virksomhetens egne bestillere.

Meld inn lokal avtaleforvalter eller foreta endringer av lokal avtaleforvalter ved å sende en henvendelse til IKT-avtaler@dfo.no.

Retningslinjer for bruk av avtalen

Rammedokumentet gir virksomhetene retningslinjer for hvordan fellesavtalen bør brukes.

For å oppnå gevinstene, er det viktig at deltakende virksomheter innretter sin bruk av avtalen i samsvar med føringene i rammedokumentet.

Rammedokument – fellesavtale for kjøp av pc-utstyr
pdf 233.77 KB

Hvordan kjøpe på fellesavtalen

Den leverandør som blir rangert som nr. 1 (Atea på delkontrakt 1 og Dustin på delkontrakt 2) får alt kjøp på standardsortiment, uavhengig beløpsgrense.

Den leverandør som blir rangert som nr. 1 får i tillegg alt kjøp (utenfor standardsortiment) med estimert verdi inntil kr. 500.000 eksklusive mva., regnet per avrop/kjøp.

Avrop/kjøp defineres som bestillingers samlede verdi gjennom en (1) kalendermåned.

Avrop gjøres gjennom egen e-handelsportal eller ved å benytte leverandørens nettbutikk.

For tilgang til nettbutikk, punch-out eller EHF-katalog, kontakt

Gjennomføring av minikonkurranser

Avrop utenfor standardsortiment, med estimert verdi som er lik med eller over kr. 500.000 ekskl. mva., skal gjennomføres ved mini-konkurranse hvor vinneren får leveransen. Minikonkurranse skal gjennomføres gjennom konkurranse mellom alle leverandørene på rammeavtalen.

Minikonkurranse skal også benyttes der man ønsker å anskaffe utstyr gjennom alternative kjøpsformer (PC-klien som tjeneste, o.l.). Enheter som anskaffes gjennom alternative kjøpsformer skal avhendes tilbake til leverandøren som vant den aktuelle minikonkurransen.

Oppdragsgivere (bestillende virksomheter) med spesielle behov og som ønsker forutsigbarhet i leveranser, kan gjennomføre en mini-konkurranse mellom alle leverandører, for alt kjøp av produkter for en nærmere angitt tidsperiode. Dette kan for eksempel være oppdragsgivere som ønsker å standardisere spesielle modeller og tilhørende utstyr som ikke inngår bland standardmodellene.

Oppdragsgiver er selv ansvarlig for gjennomføring av avrop/mini-konkurranser og skal selv definere virksomhetens behov.

Bilag 4b Mal for minikonkurranse - Delkontrakt 1
docx 51.51 KB
Bilag 4b Mal for minikonkurranse - Delkontrakt 2
docx 51.5 KB

Tildelingskriterier i mini-konkurransene

Oppdragsgivere kan velge innenfor følgende tildelingskriterier i minikonkurransene:

  • Pris, herunder: Samlet pris på produkter, Samlet pris på tjenester
  • Kvalitet, herunder: Support og service, Garanti, Bestilling og leveringstid, Kvalitative egenskaper

Vekting av tildelingskriterier i mini-konkurranser bestemmes av bestillende virksomhet.

Alle leverandører skal inviteres til konkurransen, og det skal gis en svarfrist på minimum 10 dager for å inngi tilbud.

Kontaktinformasjon til leverandørene

Oppdatert: 5. februar 2025

Kontakt

  •  IKT-avtaler [at] dfo.no (IKT-avtaler[at]dfo[dot]no)

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.