Du trenger hjelp av en leverandør for å få utviklet et IKT-system - hvordan håndterer du anskaffelsen?
Veiledningen er laget for dere som har behov for et nytt IT-system og ønsker at en leverandør skal ta ansvaret for å utvikle systemet. For at leverandren skal vite hva dere har behov for må dere beskrive det i en kravspesifikasjon.
Godt samarbeid mellom prosjektleder, IT-faglig og anskaffelsesfaglig kompetanse er en forutsetning for å lage en god kravspesifikasjon.
Forholdet mellom den generelle anskaffelsesprosessen og prosjektveiviseren
Anskaffelse IT-utvikling gir en utfyllende veiledning til Anskaffelsesprosessen. Veiledningen viser til Anskaffelsesprosessen og til Prosjektveiviseren der det er sammenfall.
Tabellen viser en oversikt over hvordan fasene i de ulike prosessene kan ses i sammenheng:
Anskaffe IT-utvikling | Anskaffelsesprosessen | Prosjektveiviseren |
Analysere behov | Avklare behov og forberede konkurransen | Konsept |
Forberede konkurransen | Planlegge | |
Gjennomføre konkurransen | Konkurransegjennomføring | Gjennomføre |
Følge opp leverandør | Kontraktsoppfølging |