Kontrakt inngått:

Bærums nye stolthet har 80 prosent brukte møbler

Et riktig sammensatt team og nok tid var nøkkelen til at Bærums totalrenoverte kommunegård med 1300 ansatte oppnådde 80 prosent brukte møbler – og estetisk merverdi.

Kontakt

Anskaffelsestype: Trinn 2 i dynamisk innkjøpsordning

Verdi: Ca. 6 mill. kr brukte møbler, 1 mill. kr for rehabilitering av møbler.

Tilbydere: Én hver på henholdsvis kjøp av brukte møbler og rehabilitering av møbler

Leverandører: Movement AS og RE:inventar AS

Om anskaffelsen

Bærum kommunegård i Sandvika ble bygget i 1991 som kommunens største administrative arbeidsplass. Kommunen bestemte i 2017 å totalrehabilitere bygget etter de strengeste sertifiseringskravene i BREEAM-NOR («Outstanding»). I tråd med dette, skulle minst mulig av møbler og inventar være nytt.

Det var omkring 7000 møbler i den gamle kommunegården. I det rehabiliterte bygget er 40 prosent av møblene gjenbruk av disse. 40 prosent av møblene er kjøpt brukt (for nærmere 6 mill. kr), og ca. 1 mill. kr er brukt på rehabilitering av møbler. Bare 20 prosent av møblene er nye.

Den rehabiliterte kommunegården åpnet i mars 2023 med plass til 1300 arbeidstakere fordelt på 25 200 kvm kontorarealer og 12 000 kvm publikumsarealer.

Framgangsmåte

Sammen med Asker og Drammen, inngikk Bærum kommune i 2021 en dynamisk innkjøpsordning (DPS) for ombruk av møbler og inventar, der to leverandører kvalifiserte seg. Bærum kommune brukte omtrent 9 måneder i 2021 på å utvikle kontraktsmodellen for ombruk av møbler og inventar til kommunegården.

Kommunegårdprosjektet ble så lyst ut som trinn 2 under DPS-en. Her leverte Movement AS og RE:inventar AS tilbud på henholdsvis brukte møbler og rehabilitering av møbler, og de fikk hver sin avtale.

Fra desember 2021 sendte Movement lister over aktuelle bruktmøbler de hadde identifisert hver 14. dag, basert på oppdragsgivers spesifikasjon om møbelgrupper og ønskede materialer og farger i ulike deler av bygget (se «Moodboard» under Tilhørende dokumenter).

Oppdragsgiver med dyp involvering av interiørarkitekt ga så tilbakemelding på disse listene. Planen var å avslutte disse rundene for bruktmøbler i mai 2022, men det ble forlenget til september. Da måtte man gå videre til å anskaffe nye møbler, slik at bygget ville stå klart til innflytting i mars 2023.

Oppdragsgiverens råd og erfaringer

Det var viktig at ombruk av møbler var tydelig forankret i styringsgruppen for kommunegård-prosjektet, som var eid av kommunedirektøren.

Dedikert og ansvarlig team

Suksessen med ombruk skyldtes også et dedikert og ansvarlig team med leder for hele kommunegårdprosjektet, interiørarkitekt og kommunens anskaffelsesenhet. Leverandørene ga veldig positive tilbakemeldinger om samarbeidet med kommunen.

Omtrent samme prosjektkostnader

Stykkprisen for brukte møbler er lavest, og rehabiliterte møbler er fortsatt billigere enn nye møbler av en viss kvalitet.

I etterkant estimerte kommunen de totale prosjektkostnadene for brukte og rehabiliterte møbler stilt opp mot nye møbler. Den var fortsatt like høy eller litt høyere enn for nye møbler, på grunn av større kostnader til kartlegging og logistikk.

Bidro til at leverandørene nå kan tilby pakkeløsninger

Ingen leverandører av brukte møbler eller rehabilitering hadde noensinne gjort noe så stort som dette. Det betød at prosjektet prioriterte å bidra til utvikling av forretningsmodellene og logistikken deres, slik at leverandørene nå i større grad kan tilby pakkeløsninger. Særlig på rehabilitering er det mange logistiske utfordringer, så som å sikre erstatningsmøbler, noe leverandørene tidligere ikke kunne ta ansvar for.

Sette av nok tid

Det viktigste for å øke ombruk, er å planlegge for tilstrekkelig med tid i prosessen. Dette var et veldig stort bygg, og prosjektet kunne med fordel ha brukt 12 i stedet for 9 måneder for å ha flest mulig runder med leverandør av bruktmøbler.

En interiørarkitekt som skal jobbe med denne typen prosjekter, bør ha kompetanse og forståelse for ombruk.

Estetisk særpreg

Resultatet er blitt estetisk bedre enn om alt hadde vært kjøpt nytt. Ombruk gir bygget mer særpreg.

Dynamisk innkjøpsordning er ikke nødvendigvis det mest hensiktsmessige, siden det er relativt få leverandører. En vanlig anbudskonkurranse kunne muligens ha fått inn flere tilbud.

Tilhørende dokumenter

Konkurransegrunnlag brukte møbler
pdf 277.71 KB
Konkurransegrunnlag rehabilitering av møbler
pdf 269.75 KB
Kravspesifikasjon brukte møbler
pdf 177.82 KB
Kravspesifikasjon rehabilitering
pdf 155.16 KB
Moodboard
pdf 10.1 MB
Prisskjema brukte møbler
xlsx 6.63 MB
Prisskjema rehabilitering
xlsx 5.35 MB

Dokumentene er ikke behandlet for universell utforming. Kontakt oss hvis du trenger hjelp til å få tilgang til det som står der.

Trenger du hjelp til en anskaffelse?

Oppdatert: 30. august 2024

Kontakt

Sparretelefonen
  • sparretelefon [at] dfo.no (sparretelefon[at]dfo[dot]no)
  • 404 34 830

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.