Lovpålagte og anbefalte endringer ved bruk av Standard Norges kontrakter for bygg- og anleggssektoren.
Vi anbefaler å bruke kontraktene fra Standard Norge slik de er utgitt med unntak av noen mindre endringer og tillegg i bygge- og anleggskontrakter.
- De lovpålagte endringene handler om bestemmelsene om sosial dumping eller lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter.
- De anbefalte endringene handler om forhold rundt sikkerhet og forsikring, og krav til at leverandørene er tilknyttet lærlingordninger.
Lønns- og arbeidsvilkår
Arbeidet mot arbeidslivskriminalitet og sosial dumping forutsetter at offentlige oppdragsgivere stiller krav til lønns- og arbeidsvilkår i relevante kontrakter.
Forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter skal bidra til at ansatte i virksomheter som utfører tjenester og bygge- og anleggsarbeider for offentlige oppdragsgivere, ikke har dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn det som følger av gjeldende allmenngjøringsforskrifter eller landsomfattende tariffavtaler. Forskriften gjelder for tildeling av tjenestekontrakter og bygge- og anleggskontrakter som overstiger 1,3 mill kroner ekskl. mva. for statlige myndigheter og 2,2 mill kroner ekskl. mva. for andre oppdragsgivere.
Kontrakter omfattet av allmenngjøringsforskrift
Selv om forskrift om lønns- og arbeidsvilkår for offentlige kontrakter ikke får anvendelse under verdigrensene, gjelder allmenngjøringsforskriftene og tilhørende forskrift om informasjons- og påseplikt og innsynsrett uavhengig av verdi for anskaffelsen.
Skal du gjøre en anskaffelse under verdigrensene, kan du lese mer om påseplikten etter allmenngjøringsloven under Hva sier regelverket om krav til lønns- og arbeidsvilkår.
I kontrakten skal det stilles følgende krav:
- Kontraktsfeste krav til lønns- og arbeidsvilkår i samsvar med gjeldende allmenngjøringsforskrifter eller landsomfattende tariffavtale for vedkommende bransje
- Kontraktsfeste krav om at leverandøren og underleverandører på forespørsel dokumenterer at kravene blir oppfylt
- Kontraktsfeste hensiktsmessige sanksjoner dersom leverandøren og underleverandøren(e) ikke oppfyller kravene til lønns- og arbeidsvilkår.
- Sanksjonene skal være egnet til å påvirke leverandøren og underleverandøren(e) til å oppfylle kravene
Krav til kontroll
Oppdragsgiver har plikt til å gjennomføre nødvendig kontroll av om kravene til lønns- og arbeidsvilkår er oppfylt i kontraktsperioden. Risikoen for brudd på kravene avgjør omfanget på kontrollen.
Du finner mer informasjon om krav til lønns- og arbeidsvilkår og kontroll i DFØs Veileder:
Veilederen gir informasjon om forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter og hvordan du går fram for å stille og følge opp krav til lønns- og arbeidsvilkår. Du finner også maler og verktøy som hjelper deg i dette arbeidet.
Krav om bruk av lærlinger
Lov om offentlige anskaffelser pålegger oppdragsgivere å stille krav om at leverandører er tilknyttet en lærlingeordning, og at en eller flere lærlinger deltar i arbeidet med gjennomføringen av kontrakten. Kravet gjelder for bransjer der det er et særlig behov for lærlinger, og det er gitt en egen forskrift om plikt til å stille krav om bruk av lærlinger i offentlige kontrakter.
Det må stilles krav om lærlinger i tjenestekontrakter og kontrakter om bygge- og anleggsarbeider som er omfattet av anskaffelsesforskriften og forsyningsforskriften når:
- Kontrakten har verdi på over 1,3 mill kr ekskl. mva. for statlige oppdragsgivere og 2,2 mill kr ekskl. for andre oppdragsgivere
- Kontrakten har en varighet på over 3 måneder.
- Kontraktens hovedelement omfatter arbeider der det er relevant å benytte arbeidskraft med fag- eller svennebrev.
- Kravet ikke er uforholdsmessig i den konkrete kontrakten.
- Det er et særlig behov for læreplasser i den aktuelle bransjen.
I bransjer der det er særlig behov for lærlinger pålegger lov om offentlige anskaffelser oppdragsgivere å stille krav om bruk av lærlinger i offentlige kontrakter.
Seriøsitetsbestemmelser for bygg- og anleggskontrakter
DFØ har sammen med BNL, Fellesforbundet og KS utarbeidet spesielle kontraktsbestemmelser som skal sikre seriøsitet i bygg- og anleggskontrakter. Disse er et tillegg til Norsk Standard, og skal brukes i sin helhet som et vedlegg til kontrakten.
Bestemmelsene stiller blant annet krav til faglærte håndverkere og lærlinger i prosjektene, HMS-kort, pliktig medlemskap i StartBank eller tilsvarende leverandørregister og begrensninger i adgangen til bruk av underleverandører.
Felles kontraktsbestemmelser for å motvirke sosial dumping og arbeidslivskriminalitet i bygg- og anleggskontrakter. Det er også utviklet en sjekkliste til hjelp for å følge opp de felles kontraktsbestemmelsene.
Sikkerhetsstillelse og forsikring
Standardene krever at både byggherren og leverandøren stiller sikkerhet
Dette er upraktisk for offentlige byggherrer, ettersom disse er selvassurandører. Her bør offentlige byggherrer gjøre avvik fra standarden ved å erstatte den aktuelle bestemmelsen med følgende kontraktsbestemmelse:
«Byggherren stiller ikke sikkerhet.»
Standardene krever forsikring fra både byggherren og leverandøren
Her bør offentlige byggherrer gjøre avvik fra standarden ved å erstatte den aktuelle bestemmelsen med denne kontraktsbestemmelsen:
«Byggherren tegner ikke forsikring.»