Søk

29 søkeresultater funnet
Informasjonsside

Steg 2 - Oversikt over avtaler

I Steg 2 skal du skaffe oversikt over hvilke avtaler som er inngått og som gjelder. Dette er en forutsetning for å starte måling av avtaledekning og avtalelojalitet.

Informasjonsside

Steg 1 - Oversikt over innkjøp

I steg 1 skal du få oversikt over virksomhetens innkjøp. Du skal nå lage en spendanalyse, som gir deg en overordnet oversikt over virksomhetens samlede innkjøp.

Informasjonsside

Effektivisering gjennom anskaffelser

De fleste offentlige virksomheter har stort potensial for å jobbe mer effektivt og målrettet med anskaffelsene sine. DFØs modell viser hvordan du kan starte opp arbeidet.

Informasjonsside

Kategoristyringsprosessen

Prosessen for å etablere kategoristyring innenfor en eller flere kategorier inneholder fire faser. Nedenfor finner du veiledning og verktøy til de ulike fasene.

Informasjonsside

Kategoristyring av innkjøp

Kategoristyring innebærer samordning av innkjøp i hele virksomheten. Innkjøpene deles inn i grupper (kategorier) som understøtter markedets inndeling. Hver kategori styres for å utnytte markedets muligheter og oppnå reduserte kostnader og andre behov.

Informasjonsside

Steg 4 - Strategiske virkemidler

I Steg 4 skal du vurdere strategiske grep. Kategoristyring av innkjøpene og digitalisering av anskaffelsesprosessen er eksempler på slike grep.

Informasjonsside

Steg 3 - Planlegging av innkjøp

I Steg 3 skal du utarbeide en innkjøpsplan for kommende år for å sikre at planlagte anskaffelser forankres i virksomhetens behov.

Informasjonsside

Korrupsjon i offentlige anskaffelser

Minimumskravene for å forhindre korrupsjon er god styring, tilstrekkelig intern kontroll og et kontinuerlig arbeid med etikk knyttet til offentlige anskaffelser.