Guide til tjenestedesign
KS har utviklet et verktøy for hvordan tjenestedesign kan brukes for å skape bedre tjenester og finne nye løsninger. Verktøyet heter Idekatalog for tjenestedesign.
KS har utviklet et verktøy for hvordan tjenestedesign kan brukes for å skape bedre tjenester og finne nye løsninger. Verktøyet heter Idekatalog for tjenestedesign.
Formålet med intervjuer er å få innsikt og dybdekunnskap (om hendelser, hendelsesforløp, meninger, vurderinger, argumenter, beslutninger, tiltak eller utviklingstrekk) som har betydning for å definere behovet.
Veilederen tar for seg det som er relevant for risikostyring for innovative anskaffelser, basert på generell risikostyringsmetodikk tilpasset til anskaffelsesprosessen.
Oslo kommune har utarbeidet en huskeliste som hjelper deg å gjennomføre en risikoworkshop.
For å kartlegge interessenter kan det gjøres en interessentanalyse. Hensikten med kartleggingen er å identifisere behov for hver interessent og prioritere de viktigste.
Dette er en praktisk veileder for gjennomføring av anskaffelsesprosedyren konkurransepreget dialog. Veilederen er utgitt av Kammarkollegiet i Sverige, men så lenge du skjønner svensk, kan den være til hjelp.
Veilederne omfatter funksjonelle spesifikasjoner generelt, og spesielt tilpasset bærekraftige anskaffelser, drift av offentlig bygningsmasse, veg og hjelpemidler. Begrepene åpne spesifikasjoner eller funksjonskrav brukes også ofte.
Veilederen hjelper deg som offentlige oppdragsgivere i møte med en sosial entreprenør.
I forskriften for plan- og designkonkurranser er det formalkrav om hvordan juryarbeidet skal foregå. I denne veilederen er dette beskrevet, samt en del praktiske råd for gjennomføringen. Dokumentet kan sendes ut til deltakere i juryen, samt konkurransesekretæren i en plan- og designkonkurranse.
Prosedyrevelgeren er et verktøy til hjelp i vurderinger om valg av anskaffelsesprosedyre.