Ny skole med utstrakt bruk av heltre i Elverum

Dette eksempelet fra Ydalir skole illustrerer en strategisk og målrettet tilnærming til bærekraftig og innovative anskaffelser av byggeprosjekter.

Bildet viser Ydalir skole sett på skrå fra lufta.
Ydalir skole

Bakgrunn

Hovedmålet var å legge til rette for økt verdiskapning, attraktivitet og samfunnsutvikling ved å utnytte kommunens fremste ressurs «Det grønne gullet». 

For å oppnå økt verdiskapning var det avgjørende at byggeprosjektene genererte merverdi på både sosiale, økonomiske og miljømessige områder.

  • Sosialt sett skulle prosjektene fungere som en katalysator for samfunnsutvikling.
  • Miljømessig skulle prosjektene adressere klimautfordringene.
  • Økonomisk sett skulle prosjektene være konkurransedyktige og lønnsomme, både for leverandører og oppdragsgiver. Resultatet ble en prisbelønt skole bestående utelukkende av tre. 

Resultatet ble en prisbelønt skole bestående utelukkende av tre. 

Ydalir skole og barnehage stod ferdig høsten 2019 etter et godt samarbeid mellom kommunen og Betonmast, som sammen stakk av med seieren av anskaffelsesprisen samme år.  

Anskaffelsesprosess

For å oppfylle ambisjonene for samfunnsutvikling ble prosjektet styrt i tråd med overordnede mål og strategier som er fastsatt i kommuneplanens samfunnsdel. Gjennom tidlig dialog med leverandørene før anbudsprosessen etablerte de en felles og helhetlig forståelse av målene for prosjektet, både for leverandørene og oppdragsgiver.  

På denne måten fikk man sikret en forutsigbarhet, samarbeid og en bedre styring, både for bygget, men også for de samfunnsmessige, økonomiske og miljømessige effektene bygget skulle skape. 

Det ble nedfelt en styringsgruppe bestående av personer fra kommunen og entreprenøren, som hadde i oppgave å sikre at de overordnede målene for prosjektet ble ivaretatt. Man ønsket eksempelvis å fremme og stimulere til vekts i trebasert næring og utvikling. Tanken var å vise hva som var mulig å gjennomføre av konstruksjoner ved bruk av tre, som er Elverums mest verdifulle ressurs.  

Bildet viser deler av Ydalir skole.

Anskaffelsesprosedyre  

Før tegning av kontrakt ble det holdt konkurranse med forhandlinger. I prekvalifiseringsrunden gjennomførte de en kvalitativ utvelgelse av de deltakerne som fikk invitasjon til å delta i konkurransen om samspillskontrakten.  

I forhandlingene ble det lagt særlig vekt på tilbyders gjennomgang av tilbudet og oppgaveforståelse, hvor alle sider av tilbudet var åpent for forhandlinger mellom partene.  

Konkurransegrunnlag 

Prosjektet ble gjennomført som en samspillsentreprise over to faser, en prosjekteringsfase og en utførelsesfase. Samspillsentreprenøren skulle være prosjektutvikler og ha et utvidet prosjektgjennomføringsansvar sammenliknet med tradisjonelle entrepriseformer.

I utviklingsfasen ble samarbeidsformen konkretisert gjennom en felles målsetning om at prosjektet skal gjennomføres i et samspill hvor entreprenøren og byggherren i fellesskap løser oppgaver åpent og tillitsfullt. En skulle bygge på partenes individuelle kompetanse og forene denne i prosjektet. For å kunne oppnå et slikt samarbeid var man avhengig av åpenhet og god kommunikasjon mellom partene.

Det ble opprettet en styringsgruppe og en samspillsgruppe, som inneholdt kvalifiserte personer fra begge parter. Det ble avholdt hyppige møter for å ivareta samarbeidet og for å komme potensielle konflikter i forkjøpet. Dette innebar for eksempel full åpenhet i alle kostnadskalkyler som dannet grunnlaget for målpris og garantert makspris.  

Tildelingskriterier 

Ved tildeling av kontakten ble entreprenørene vurdert etter oppgaveforståelse, erfaring og kompetanse hos tilbyder og nøkkelpersonell, samt prising av påslagsprosenter, selvkost og priser på tilleggsarbeider og fradragsarbeider. Det ble lagt stor vekt på erfaring til nøkkelpersonell, som skulle være bindeleddet mellom byggherre og entreprenør. Evnen til kommunikasjon og konfliktløsning var et viktig aspekt ved samspillet.  

VektKriterier
40 %Kompetanse og erfaring til tilbudt nøkkelpersonell 
 
Nøkkelpersonells samarbeidsevner ble også vurdert, herunder evne til konfliktløsning, kommunikasjonsevne og ryddighet. (se konkurransegrunnlag) 
20 %Oppgaveforståelse  
Samspillsentreprenørens forståelse av styring og gjennomføring av dette i prosjektets samspillsmodell  
40 %Pris 
Påslagsprosenter, selvkost timespriser og pris på tilleggs-/fradragsarbeider 

Resultater

Skolen ble overlevert Elverum kommune våren 2019. Overlevering skjedde i henhold til avtalefestet tidspunkt for overdragelse og innenfor målprisen som det var budsjettert med. Klimaregnskapet viste at besparelsen knyttet til drift og bygging medførte en årlig besparelse på 9046 tonn CO2. Dette skyldes for det første at skolen ble koblet til det eksisterende biovarmeanlegget i kommunen, som ikke bare leverer varmtvann, men også har tatt i bruk en varmeveksler slik at varmtvannet også kan brukes til å produsere strøm.

Samlet sett realiserer dette formålet om å bruke “Det grønne gullet” som Elverum kommunen har så mye av. Dette gir også kommunen forutsigbare kostnader i forbindelse med driften av bygget.  

Bruken av massivtre som materiale har også bidratt til en langt kortere byggeperiode. Det antas at bygget ville tatt 5 måneder lengre å ferdigstille dersom det var bygget etter konvensjonelle metoder. Bruken av treverk gir også lave LCC-kostnader forbundet med andre materialer. 

Valget av entrepriseform viste seg også å være fordelaktig. Det ble stilt strenge krav til entreprenørens ledelse av prosjektet samt organisasjon. Prosjektet hadde kun 27 endringer i byggefasen. Strategisk kompetansestyring, helhetlig målstyring og tidlig involvering av entreprenørkompetanse antas å være en viktig årsak til at prosjektet ikke hadde flere endringer.  

Evnen til samarbeid mellom entreprenør og byggherre er fremhevet som et av de viktigste suksessbetingelsene. Eksempelvis var det bred brukerinvolvering i prosjektet, skoleadministrasjonen og faglærere var med i prosjektutviklingen fra starten av. Og det var først da all kompetanse var samlet, at man forankret en felles situasjonsforståelse for prosjektets mål og mulige løsninger.

Kontaktinformasjon Elverum kommune

Hans Erik Skari: Hans.Erik.Skari@elverum.kommune.no

Oppdatert: 18. oktober 2023

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.