Kapittel

6. Oppfølging av seriøsitetskrav

I dette kapittelet finner du som oppdragsgiver informasjon om oppfølging av seriøsitetskravene.

Regelverket om offentlige anskaffelser gjelder i utgangspunktet kun frem til kontrakt er inngått. Manglende konktraktsoppfølging kan likevel anses som en vesentlig endring av en allerede inngått kontrakt, og kan dermed være et brudd på anskaffelsesregelverket. Klagenemnda konkluderte i sak 2015/27 med at oppdragsgivers manglende håndhevelse av en kontrakt etter omstendighetene skal likestilles med en vesentlig endring og dermed en ulovlig direkte anskaffelse. Dette gjelder selv om det ikke er eksplisitt avtalt slike endringer mellom oppdragsgiver og leverandør. Vurderingen kan bli den samme dersom oppdragsgiver ikke følger opp krav til lønns- og arbeidsvilkår i kontrakten.

Etter læren om vesentlige endringer er det i prinsippet ikke forskjell mellom manglende håndhevelse av en kontrakt, og en tilsvarende avtalt endring. I sak C-549/14 Finn Frogne, konkluderte EU-domstolen med at et forlik som følge av leverandørens mislighold der kontraktsomfanget ble svært redusert, utgjorde en vesentlig endring siden en slik reduksjon for å avhjelpe misligholdet ikke var avtalt i kontrakten.

KOFA-sak 2015/27

Saken gjaldt en åpen anbudskonkurranse for anskaffelse av tjenester for innsamling og transport av husholdningsavfall. Det ble stilt kontraktskrav om at «kjøretøy skal ha minimum Euro 4 standard». Valgte leverandør tilbød kjøretøy med Euro-standard 5, men i løpet av kontraktsperioden benyttet valgte leverandør kjøretøy med Euro-standard 3.

Spørsmålet i saken var om kontraktsbruddet, samt oppdragsgivers mangelfulle oppfølging og håndheving av kontrakten, skal likestilles med at kontrakten var vesentlig endret og da en ulovlig direkte anskaffelse.

Nemda konkluderte med at oppdragsgivers manglende håndhevelse av kontrakten utgjorde en vesentlig endring, og at endringene følgelig utgjorde en ulovlig direkte anskaffelse. Bakgrunnen for denne konklusjonen var i hovedsak at oppdragsgiver flere ganger hadde blitt varslet om misligholdene, og at oppdragsgiver ikke hadde fulgt opp misligholdet eller håndhevet kontrakten på dette punkt utover å be valgte leverandør om en bekreftelse på rett kontraktsoppfyllelse. Nemda understreker at oppdragsgiver kunne ha avdekket valgte leverandørs ustrakte bruk av kontaktstridig kjøretøy uten store anstrengelser.

Sanksjoner

Oppdragsgiver må vurdere hvordan avvik og mislighold av de kontraktsfestede seriøsitetskravene skal reguleres i kontrakten. Sanksjonsbestemmelsene må utformes i tråd med prinsippet om forutberegnelighet slik at det er tydelig hvilke sanksjoner som gjelder og hva som er innholdet i disse bestemmelsene.

Aktuelle sanksjoner kan for eksempel være krav om retting, prisavslag, tilbakehold av betaling, dagbøter og heving. Vurderingen av eventuelle kontraktsbrudd knyttet til seriøsitetskravene må vurderes konkret opp mot kontraktens sanksjonsbestemmelser. Dersom kontrakten ikke angir relevante sanksjoner, må oppdragsgiver vurdere eventuelle mislighold i tråd med alminnelige kontraktsrettslige prinsipper.  

Det anbefales at totaliteten av sanksjoner som følge av brudd på seriøsitetskravene vurderes.  Ubalanserte og uforutsigbare sanksjoner kan gjøre det vanskelig for leverandøren å vurdere risiko knyttet til kontrakten, og det kan påvirke konkurranseforholdene.

Oppdatert: 11. februar 2025

Kontakt

Veileder om handlingsrommet for strengere seriøsitetskrav

Skriv ut / lag PDF

1. Innledning

Andre relevante veiledere

2. Handlingsrommet for seriøsitetskrav

Hvilke krav til seriøsitet kan stilles i offentlige anskaffelser?

Grunnleggende prinsipper

Forholdsmessighet

Eksempel prosentvise krav til lærlinger

Eksempel krav om bruk av lærlinger

Konkurranse

Eksempel krav som kan virke konkurransebegrensende

Likebehandling

Eksempel betaling via norske banker:

Krav til klarhet og forutberegnelighet

3. Tilknytningskravet

C-368/10 Max Havelaar

Eksempel på krav om lønns- og arbeidsvilkår

Eksempel på antall ansatte i faste stillinger

Eksempel på anskaffelse av renholdstjenester

4. Krav til dokumentasjon

Personvernregelverket

Eksempel krav om lønns- og arbeidsvilkår - behandlingsgrunnlag

5. Krav om konkret vurdering

Undersøkelse fra EFTAs overvåkningsorgan ESA

Eksempel krav om fast ansatte med minstekrav til stillingsprosent

6. Oppfølging av seriøsitetskrav

Sanksjoner

7. Sjekkliste for seriøsitetskrav

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.