Kapittel

1. Innledning

Denne veilederen inneholder informasjon om hvordan offentlige oppdragsgivere kan bruke handlingsrommet for å stille kontraktsvilkår som er strengere enn minimumskravene til seriøsitet i anskaffelsesregelverket. Veilederen retter seg i hovedsak mot offentlige oppdragsgivere som gjennomfører tjenestekjøp og anskaffer bygge- og anleggsarbeider som skal utføres i Norge. Veiledningen avgrenses derfor mot anskaffelse av varekontrakter.

Anskaffelsesregelverket har flere bestemmelser med formål å forhindre arbeidslivskriminalitet og sosial dumping i forbindelse med offentlige kontrakter. Dette gjelder bestemmelser om:

  • begrensning av antall ledd i leverandørkjeden
  • betaling av lønn og annen godtgjørelse via bank
  • krav til lønns- og arbeidsvilkår
  • krav om lærlinger
Norgesmodellen

Regjeringen har innført Norgesmodellen med nasjonale seriøsitetskrav i bygg, anlegg og renholdsanskaffelser. Formålet er å fremme det trygge og seriøse arbeidslivet og bevare den norske arbeidslivsmodellen.

Det er blant annet innført krav om betaling av lønn og annen godtgjørelse via bank, krav om obligatorisk tjenestepensjon og krav til informasjonsplikt og språkferdigheter i bygge- og anleggskontrakter. Formålet er å bruke det offentliges innkjøpsmakt for å bidra til sunnere konkurranse og et mer seriøst arbeidsliv.

Anskaffelsesloven § 5aAnskaffelsesloven § 6Anskaffelsesloven § 7
 Forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter mv: 
Krav om begrensning i antall ledd i leverandørkjeden
• jf. anskaffelsesforskriften § 8-13 og § 19-3 (forsyningsforskriften § 7-8)
• Lønns- og arbeidsvilkår som ikke er dårligere enn det som følger av gjeldende allmenngjøringsforskrifter eller landsomfattende tariffavtaler Forskrift om plikt til å stille krav om bruk av lærlinger i offentlige kontrakter 
• Forslag om endringer har vært på høring og behandles nå i KD
• Krav om obligatorisk tjenestepensjon (bygg- og anlegg og renhold)
Krav om betaling via bank
• jf. anskaffelsesforskriften § 8-12a og § 19-5 (forsyningsforskriften § 7-10)
• Krav om HMS-kort - (bygg- og anlegg og renhold)
• Informasjonsplikt og språkferdigheter (bygg- og anlegg)

Veilederen behandler i

  • punkt 2.2 betydningen av de grunnleggende kravene til forutberegnelighet, konkurranse og likebehandling
  • punkt 2.4 kravet til tilknytning
  • punkt 2.5 hvilke krav til dokumentasjon som kan kreves
  • punkt 2.6 kravet til den konkrete vurderingen
  • punkt 2.7 kontraktsoppfølging

Det er også laget en sjekkliste til bruk i arbeidet.

Andre relevante veiledere

DFØ har utarbeidet veiledninger og maler for kontraktsvilkår for seriøsitetskravene som er inntatt i anskaffelsesregelverket. Veiledningene inkluderer også informasjon om hvordan oppdragsgiver kan følge opp og kontrollere at kravene etterleves. Her finner du de ulike veilederne:

Oppdatert: 5. februar 2025

Kontakt

Veileder om handlingsrommet for å stille strengere krav til seriøsitet enn regelverket krever

Skriv ut / lag PDF

1. Innledning

Andre relevante veiledere

2. Handlingsrommet – rammene for hvilke seriøsitetskrav som kan stilles

Hvilke krav til seriøsitet kan stilles i offentlige anskaffelser?

Grunnleggende prinsipper

Forholdsmessighet

Eksempel prosentvise krav til lærlinger

Eksempel krav om bruk av lærlinger

Konkurranse

Eksempel krav som kan virke konkurransebegrensende

Likebehandling

Eksempel betaling via norske banker:

Krav til klarhet og forutberegnelighet

3. Tilknytningskravet

C-368/10 Max Havelaar

Eksempel på krav om lønns- og arbeidsvilkår

Eksempel på antall ansatte i faste stillinger

Eksempel på anskaffelse av renholdstjenester

4. Krav til dokumentasjon

Personvernregelverket

Eksempel krav om lønns- og arbeidsvilkår - behandlingsgrunnlag

5. Krav om konkret vurdering

Undersøkelse fra EFTAs overvåkningsorgan ESA

Eksempel krav om fast ansatte med minstekrav til stillingsprosent

6. Kontraktsoppfølging

Sanksjoner

7. Sjekkliste for seriøsitetskrav

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.