Veiledning for kjøp av elektroniske bestillings-, konkurransegjennomførings- og økonomibehandlingssystemer.
Krav om skriftlig elektronisk kommunikasjon
Regelverket for offentlige anskaffelser stiller krav om at all kommunikasjon mellom oppdragsgiver og leverandørene over den nasjonale terskelverdien skal skje skriftlig ved bruk av elektroniske kommunikasjonsmidler.
Offentlige oppdragsgivere med anskaffelser omfattet av del II og del III i FOA må minimum ha tilgang til en elektronisk løsning for utveksling av anskaffelsesdokumentene, forespørsler om å delta i konkurranse, bekreftelse av interesse og innlevering av tilbud.
Gjelder fra 1. juli 2018.
Innføringen av det elektroniske egenerklæringsskjemaet (ESPD) og kravet om gratis, direkte og ubegrenset elektronisk tilgang til konkurransegrunnlaget for anskaffelser omfattet av del III i FOA øker behovet for en systemløsning som på en brukervennlig og sporbar måte kan effektivisere disse arbeidsoperasjonene i virksomhetens anskaffelsesenhet.
Elektronisk faktura og betaling
I dag skal alle statlige virksomheter, kommuner og fylkeskommuner kun motta EHF faktura - papirfaktura skal ikke aksepteres.
Leverandører vil kunne benytte sitt økonomisystem eller nettbaserte løsninger (webfaktura-portaler) for å sende elektronisk faktura til offentlige virksomheter.
Disse kravene tilfredsstilles ved anskaffelse av økonomisystem eller andre tjenester i markedet. Det er også mulighet å lage slike tjenester selv. Les mer under Fakturering og betaling.
Løsninger som anskaffes bør også kunne håndtere katalog- og ordrebehandling for bedre kontraktsoppfølging.
Tema om digitalisering av anskaffelser
Få kontroll og øk avtalelojaliteten via funksjonalitet i katalog-, bestilling- og fakturasystemer ved bruk av EHF og Peppol nettverket (Peppol Network).
For å forenkle anskaffelsen av bestillingsløsning og katalogverktøy for oppdragsgivere har DFØ utarbeidet en veiledningspakke med krav og maler til bruk i anskaffelsen.