Tungvektere ut mot arbeidslivskriminalitet
De dominerende aktørene som arbeider for å forebygge arbeidslivskriminalitet har i dag lansert ti nye strategiske forebyggende grep. Målgruppen er spesielt kommuner og næringsliv.
De dominerende aktørene som arbeider for å forebygge arbeidslivskriminalitet har i dag lansert ti nye strategiske forebyggende grep. Målgruppen er spesielt kommuner og næringsliv.
– De nye malene kan brukes fra ny lov og forskrift trer i kraft og frem til elektroniske løsninger er på plass, sier seniorrådgiver Trond G. Amundsen i Difi.
Familier til barn og unge med sammensatte behov bruker mye tid på å finne frem til informasjon om relevante tilbud og tjenester. Helsedirektoratet ønsket i dette prosjektet å utforske muligheten til å bruke kunstig intelligens eller annen teknologi for å tilgjengeliggjøre relevant informasjon til målgruppen.
31. august publiserer DFØ en veiledning om beste praksis for kontraktsoppfølging. Den nye veilederen gjelder både kontraktsoppfølging generelt og oppfølging av krav som skal motvirke arbeidslivskriminalitet spesielt. Veilederen er et av tiltakene i forbindelse med gjennomføringen av Norgesmodellen for et seriøst arbeidsliv.
9. oktober kommer nye Doffin og markerer startskuddet for å ta i bruk de nye kunngjøringsskjemaene – eForms. Vær oppmerksom på at tjenesten kan være noe ustabil i overgangsperioden.
StartOff ble i dag tildelt European Innovation Procurement Award. Prisen er et resultat av at StartOff har utviklet en ny og enkel modell for raske utviklingsprosjekter som har resultert i at sju av åtte fullførte prosjekter er videreførte.
I ei ny høyring foreslår regjeringa tre alternative forslag til korleis miljøregelen i regelverket for offentlege innkjøp kan endrast.
Difi ønsker å samarbeide med innkjøpere, leverandører og fagmiljøer for å utvikle nye kriterier relatert til klima, miljø og samfunnsansvar for offentlige innkjøp av mat, drikke og cateringtjenester.
Statens innkjøpssenter har utarbeidet og lansert Kategoristrategi for kontorområdet, som inneholder mange nye fellesavtaler som vil bli etablert for første gang. Den totale porteføljen for kontorområdet består av 18–21 avtaler.
StartOff oppfordrer offentlige virksomheter som vil utvikle nye grønne løsninger om å ta kontakt. Prosjekter som kvalifiserer kan i 2023 få kr 600 000,- for utbetaling til nyskapende leverandører. Finansieringen går til å utvikle sirkulære løsninger gjennom innovasjonssamarbeid med startups via StartOff.