Handlingsplan for økt andel grønne og innovative offentlige anskaffelser
Handlingsplanen viser hva som skal til for å øke andelen grønne og innovative offentlige anskaffelser.
Handlingsplanen viser hva som skal til for å øke andelen grønne og innovative offentlige anskaffelser.
StartOff tilbyr finansiering til et nytt sirkulært innovasjonsprosjekt. Oppdragsgiver kan være alle typer offentlige virksomheter, og StartOff bistår i prosessen hvor oppstartsmarkedet utfordres til å utvikle en minimumsløsning som løser behovet.
StartOff var et program for innovative anskaffelser, hvor offentlige oppdragsgivere fikk utviklet løsninger på sine behov, gjennom en prosess spesialtilpasset oppstartsselskaper. Programmet er nå avsluttet, men denne innovative anskaffelsesmetodikken kan fortsatt benyttes.
Se en oversikt over alle konkurranser som er gjennomført i StartOff.
Innovative anskaffelser er en anskaffelsespraksis som handler om å utvikle morgendagens løsninger for offentlig sektor. Innovasjonspartnerskap, før-kommersielle anskaffelser, konkurransepreget dialog og StartOff-modellen er alle eksempler på gjennomføringsmodeller som er godt egnet for kjøp i markedet av den nyeste teknologien. Så hva skal til for å lykkes med innovative anskaffelser? Her er fem tips.
I konkurransegrunnlaget beskriver du behovet og hvordan partnerskapet skal foregå. Her finner du veiledning om særreglene for prosedyren som må ivaretas i konkurransedokumentene.
I forskrift om offentlige anskaffelser finnes muligheter å unnta enkelte FoU-kontrakter fra kunngjøringsplikten (FOA §2-5). Unntaket har to betingelser. For det første er det en betingelse at hovedelementet i kontrakten må være forskning og utvikling (FoU), dvs. at over 50 prosent av kontrakten innebærer ny kunnskap. For det andre er det en betingelse enten at oppdragsgiver ikke betaler fullt ut for FoU-tjenesten og at FoU-tjenesten ikke tilfaller oppdragsgiveren fullt ut i hans virksomhet.
Tilgang til de beste løsningene i markedet krever bevisste grep i anskaffelsene. Her er DFØs tips for å få gode tilbud fra innovative selskaper, som startups og unge selskaper i vekst.
NAV Assistive Technology Centre Agder has undertaken significant measures to enhance the sustainability of its transport and logistics operations. By focusing on groupage and efficient coordination, the Centre aims to better utilise available transport capacity, thereby reducing emissions and operational costs.
Bærum, Oslo, and Drammen are addressing transport challenges by improving data integration and reducing manual processes. Their collaboration aims to implement efficient, sustainable strategies to cut emissions, showcasing the power of cross-sector cooperation for a greener future.