Personas – metode for å formidle behov
Personas går ut på at det gjennom såkalte personas illustrerer og formidler brukeren(s) situasjon, opplevelser og ønskede scenarioer.
Personas går ut på at det gjennom såkalte personas illustrerer og formidler brukeren(s) situasjon, opplevelser og ønskede scenarioer.
Eksempler på anskaffelsesstrategier med målformuleringer knyttet til innovative anskaffelser og innovasjon.
Eksempler på bygganskaffelser som er gjennomført som innovative anskaffelser.
Her er en liste med eksempler på typiske risikoer i anskaffelser, også anskaffelser med mål om innovasjon.
Gjennom å beskrive typiske brukerhistorier eller brukerscenarioer, hjelper du leverandørene med å forstå behovet. Eksempelet er et utdrag fra et konkurransegrunnlag.
Her kan du lese om gjennomførte før-kommersielle anskaffelser, anbefalinger og lærdommer fra prosjektene.
Her er en liste med tiltak for å redusere risiko i anskaffelser, også anskaffelser med mål om innovasjon.
Her finner du eksempel på konkurransedokumenter for plan- og designkonkurranse. Bruk dem som inspirasjon i forberedelsen av en slik anskaffelse.
Eksempel som viser gevinsten av at to enkeltstående anskaffelser av kjøretøy ble satt i en større sammenheng der hele kommunens transportbehov ble sett under ett.
Her finner du et eksempel på hvordan en behovsbeskrivelse kan se ut i et innovasjonspartnerskap. Eksempelet er fra Statsbyggs prosjekt om smarte innevegger.