Hvordan takle matsvinn: et eksempel fra Helse Nord-Trøndelag HF

Med enkle grep har Helse Nord-Trøndelag og sykehuset i Namsos fått kontroll på matsvinnet. Fra å kaste mat for to millioner i året (og betale for å få hentet matavfallet) tok kjøkkensjefen initiativ til å inkludere de ansatte i en matsvinndugnad.

Tallenes tale

Helse Nord-Trøndelag leverte rundt 80 tonn matavfall i 2017. Omregnet er dette mat for omkring 2 millioner kroner. I tillegg kostet det 100 000 kroner å få alt matavfallet hentet av Retura. Etter å ha sett tallene kalte helseforetaket inn til personalmøte og stilte ett enkelt spørsmål: "Hvordan mener dere at vi skal gjøre målinger, slik at vi finner kilden til 80 tonn matsvinn?" Her brukte de Post-it lapper og fikk inn mange gode forslag, samtidig som de ansatte ble involvert helt fra start.

Frokost, Namsos
Bjørn Sandnesmo, Sykehuset i Namsos

Å komme i gang

For å komme til bunns i årsakene til matsvinnet startet de med å registrere alt. De synliggjorde resultater og mål for de som skulle jobbe med matsvinn, ved å henge opp en tavle. Det første målet var en reduksjon på 5 prosent. Tanken var at målet måtte være mulig å nå, og at de heller kunne sette nye mål senere.

De har jobbet mye med å ansvarliggjøre og involvere de ansatte. Helse Nord-Trøndelag har satt av to 20 prosent stillinger dedikert til å jobbe med matsvinn, en i Namsos og en i Levanger. Disse har hovedansvar for oppfølging og registrering av matsvinn. Dette gjør at det hele tiden blir et fokus på matsvinn og at det blir et kontinuerlig arbeid.

I tillegg utfordrer de alle ansatte til å se etter matvarer som medfører mye svinn. Alle ansatte må også være med å registrere matsvinnet, men Bjørn Sandnesmo fra sykehuset Namsos mener det er fornuftig å ha noen som har et overordnet ansvar for oppfølging. Det er lett for at fokuset forsvinner etter hvert, hvis ingen har denne rollen, sier han.

Lunsj, Namsos sykehus
Bjørn Sandnesmo, Sykehuset i Namsos

Pasientkortet bedret kommunikasjonen

Helse Nord-Trøndelag bruker pasientkortet aktivt i arbeidet med reduksjon av matsvinn. På denne måten kan de registrere porsjonsstørrelse for hver enkelt pasient. Slik blir det tydeligere om pasienten skal ha en halv, hel, halvannen eller dobbel porsjon. Gjennom bruk av pasientkortet har kommunikasjonen internt gått enklere.  

Holdningsendring på arbeidsplassen

Med hjelp fra en student fant sykehuset ut hva som skulle til for å redusere matsvinn hos sykehuskjøkkenet. Samtale med ansatte viste at de var veldig opptatte av matsvinn privat, men at dette manglet på jobb.

For å løse utfordringene med matsvinn kreves holdningsfremmende arbeid, og en riktig innstiling fra alle, inkludert ledelsen. Ledelsen har, i tillegg til de ansatte, et ansvar for å være motiverte og å ha en positiv holdning til endringene som skal gjøres. Målene må synliggjøres og det må også være tydelig hvor man er i dag. Det er også viktig å rapportere oppover.  

Har laget egen tiltaksliste

I tillegg har Helse Nord-Trøndelag laget en levende tiltaksliste, som endres etter hvert som fokusområdene endrer seg. Denne innebærer blant annet at de har fjernet varer det går lite av fra lageret, forbedret kommunikasjonen mellom pasient-avdeling-kjøkken og redusert produksjonsmengde. De har også laget en frokostmeny som rullerer fra uke til uke. Her reduserer de påleggssorter, slik at det blir mindre å velge mellom og mindre svinn. Det viktigste er å gjøre enkle grep og ikke gjøre det for vanskelig.

Tiltakslisten

Lagersvinn

  • Rullering av varer
  • Fokus på dato som nærmer seg, brukes før dato
  • Tørk brødrester, kan brukes i matlaging
  • Volum på meierivarer
  • Redusere kaffebrødskalker
  • Ta bort matvarer med mye svinn fra lager

Kjøkkensvinn

  • Riktig kjøling av varmmat
  • Vurdere antall personer per kanne kaffe
  • Se på produksjonsmengde på ting som: Syltetøyskåler, varmmat, salat, dressing, pålegg

Tallerkensvinn

  • Riktig porsjonsstørrelse til alle måltider
  • Standardisering av porsjonsstørrelser
  • Redusere mengde pålegg, f.eks. en skive pålegg på snitter, mindre syltetøy i skåler
  • Dele større frukter i fire, som: eple, appelsin, pære

Bestillingssvinn

  • Registrere retur fra avdelinger, slik at vi vet hvem som har kastet hva
Verktøyet er i bruk på følgende sider
Oppdatert: 7. juni 2024

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.