I dette kapittelet finner du informasjon om veilederens innhold og bruk av denne.
To nivåer, basis og avansert
Veilederen er bygget opp med to nivåer, basis og avansert.
- Anbefalingene på basisnivå tar utgangspunkt i regelverkets krav, og beskriver hvilke krav virksomhetene må følge opp og hvordan dette kan gjøres i praksis. Alle virksomheter, uavhengig av ressurser, må følge opp sine kontrakter minimum på basisnivå.
- Anbefalinger på avansert nivå er rettet mot virksomheter som har tilstrekkelige ressurser med riktig kompetanse til å følge opp sine kontrakter. Disse virksomhetene har mulighet til å stille seriøsitetskrav utover lovpålagte krav.
Veilederens innhold
Veilederen beskriver innledningsvis nødvendige forutsetninger for god kontraktsforvaltning (se kapittel 2). Dette gjelder forhold knyttet til organisering og krav til system og rutiner. Veilederen viser også hvordan virksomheten skal sikre oversikt over sine kontrakter og ivareta krav til overordnet risikostyring (se kapittel 3). Veilederen beskriver hvordan virksomheten kan følge opp kontraktene praktisk og operativt (se kapittel 4). Kontroll og oppfølging av seriøsitetskrav beskrives i et eget kapittel (se kapittel 5). Kapittel 5 inneholder også et overordnet punkt om personvern.
To sjekklister
Veilederen er ment å brukes i sammenheng med tilhørende sjekklister. Det er utarbeidet to sjekklister:
- én som gjelder for kontraktsoppfølging av rammeavtaler
- én for kontraktsoppfølging av enkeltkjøp
Sjekklistene omfatter en fane for basisnivå og en fane for avansert nivå. Oppfølging av seriøsitetskrav er delt i en fane for lønns- og arbeidsvilkår (lovpålagte krav) og en fane for andre kontraktsfestede seriøsitetskrav. Sjekklistene har henvisning til gjeldende punkt i veilederen. Det er også lenket til andre nyttige maler, som for eksempel maler for agenda til både oppstarts- og statusmøte med leverandøren.