I dette kapittelet finnes informasjon om virkeområdet for forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter mv.
Forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter mv. har som formål å bidra til at offentlige oppdragsgivere skal velge seriøse virksomheter til å utføre tjenester og bygge- og anleggsarbeider, og at de som arbeider i eller for disse virksomhetene har anstendige arbeidsforhold.
Denne veilederen gir informasjon om hvordan forskriften kan etterleves, steg for steg.
Veilederen er bygget opp etter følgende prosess:
Forutsetninger for å sikre at regelverket blir fulgt
Denne veilederen viser hvordan oppdragsgiver kan etterleve forskrift om krav til lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter mv. Veilederen «Beste praksis for kontraktsoppfølging» inneholder DFØs generelle anbefalinger om oppfølging av kontrakter generelt og seriøsitetskrav spesielt, og disse anbefalingene bør følges der det er relevant. Anbefalingene i "Beste praksis for kontraktsoppfølging" om oppdragsgivers organisering sikrer at
- det foreligger tilstrekkelige ressurser
- tilgjengelige ressurser har riktig kompetanse
- virksomheten har kapasitet til å gjennomføre arbeidet
For å sikre en systematisk tilnærming til kontrollarbeidet, bør anbefalingene knyttet til etablering av en overordnet risikostyring av virksomhetens kontraktsportefølje følges. Dette danner grunnlaget for å kunne prioritere hvilke kontrakter som har høy risiko for brudd på kravene til lønns- og arbeidsvilkår mv. og dermed sikre effektiv ressursbruk i virksomheten.
To sjekklister
Veilederen er ment å brukes i sammenheng med tilhørende sjekklister. Det er utarbeidet to sjekklister:
I sjekklistene finner du en egen fane for oppfølging og kontroll av lønns- og arbeidsvilkår mv.
Du finner også maler for kontraktsvilkår i veilederen.
Når gjelder forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter?
Forskriften gjelder ved tildeling av tjenestekontrakter og bygge- og anleggskontrakter for:
- Statlige myndigheter:
- Ved kontrakter som er lik eller overstiger 1,3 million kroner ekskl. mva.
- Kommunale og fylkeskommunale virksomheter og offentligrettslige organer:
- Ved kontrakter som er lik eller overstiger 2,05 millioner kroner ekskl. mva.
Krav om obligatorisk tjenestepensjon (OTP) og krav om HMS-kort gjelder bare for kontrakter der leverandøren skal utføre bygge- eller anleggsarbeider eller renholdstjenester som er omfattet av CPV-kode 90910000 (rengjøring).
Krav om informasjonsplikt og språkferdigheter gjelder bare der leverandøren skal utføre bygge- og anleggsarbeider.
Veileder om forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter mv.
1. Innledning
Forutsetninger for å sikre at regelverket blir fulgt
To sjekklister
Når gjelder forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter?
2. System og rutiner
3. Kontraktsinngåelse
Kontraktsvilkår
Krav til dokumentasjon og personvern
Krav til informasjon om krav til lønns- og arbeidsvilkår mv.
4. Egenrapportering
5. Kontroll
Forholdet til kontrolletatene
Risikovurdering
Risikomomenter
Kontroll av lønns- og arbeidsvilkår
Tips for utplukk av arbeidstakere for kontroll:
Hva skal kontrolleres?
Kontroll av lønn
Sjekkliste kontroll lønn
Kontroll av arbeidstid
Sjekkliste kontroll av arbeidstid
Kontroll av krav om obligatorisk tjenestepensjon (OTP)
Når gjelder kravet til å ha OTP?
Hva skal kontrolleres?
Kontroll av HMS-kort
Kontroll
Krav til informasjonsplikt og språkferdigheter
6. Tiltak og sanksjoner
7. Rapport etter kontroll