I dette kapittelet finnes informasjon om dokumentasjon etter gjennomført kontroll av om kravene til lønns- og arbeidsvilkår mv. er oppfylt.
En gjennomført kontroll av lønns- og arbeidsvilkår mv. skal dokumenteres i samsvar med god forvaltningsskikk og krav i arkivloven. Dette gjelder også gjennomførte risikovurderinger. Dokumentasjonen skal være skriftlig, og det bør utarbeides et notat eller en rapport etter at kontrollen er avsluttet. Denne rapporten vil, sammen med en skriftlig risikovurdering, vise at du har ivaretatt kontrollplikten etter forskriften om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter.
Rapporten vil også ligge til grunn for fremtidige kontroller, og som en erfaring som kan benyttes i fremtidige risikovurderinger av kontraktsforhold med denne leverandøren.
Veileder om forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter mv.
1. Innledning
Forutsetninger for å sikre at regelverket blir fulgt
To sjekklister
Når gjelder forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter?
2. System og rutiner
3. Kontraktsinngåelse
Kontraktsvilkår
Krav til dokumentasjon og personvern
Krav til informasjon om krav til lønns- og arbeidsvilkår mv.
4. Egenrapportering
5. Kontroll
Forholdet til kontrolletatene
Risikovurdering
Risikomomenter
Kontroll av lønns- og arbeidsvilkår
Tips for utplukk av arbeidstakere for kontroll:
Hva skal kontrolleres?
Kontroll av lønn
Sjekkliste kontroll lønn
Kontroll av arbeidstid
Sjekkliste kontroll av arbeidstid
Kontroll av krav om obligatorisk tjenestepensjon (OTP)
Når gjelder kravet til å ha OTP?
Hva skal kontrolleres?
Kontroll av HMS-kort
Kontroll
Krav til informasjonsplikt og språkferdigheter
6. Tiltak og sanksjoner
7. Rapport etter kontroll