Kapittel 4

Egenrapportering

I dette kapittelet finnes anbefalinger for hvordan oppdragsgiver kan innhente informasjon om lønns- og arbeidsvilkår mv. hos leverandøren.

Bildet viser en tegning av en prosess med 10 steg, der steg 3 er markert.
Kilde: DFØ

DFØ anbefaler at det benyttes et egenrapporteringsskjema for å innhente informasjon om hvilke lønns- og arbeidsvilkår mv. som leverandøren tilbyr sine ansatte. Denne informasjonen er en viktig informasjonskilde for å gjøre en risikovurdering (se kapittel 5) av kontrakten. Det er viktig at svarene fra egenrapporteringen brukes aktivt i risikovurderingen og som grunnlag for dialog med leverandøren. I motsatt fall vil egenrapporteringen kunne oppfattes som en byrde og en tidstyv. Det er derfor viktig å planlegge hvordan informasjon skal brukes, og at det settes av tilstrekkelig med tid og ressurser til arbeidet.  

Egenrapporteringsskjemaet bør innhentes innen en måned etter kontraktssignering. Det bør også innhentes et nytt egenrapporteringsskjema fra leverandøren for hver gang kravene om lønns- og arbeidsvilkår mv. skal følges opp og kontrolleres. Vi anbefaler at egenrapporteringsskjemaet innhentes i forkant av samarbeidsmøter/statusmøter med leverandøren. Det bør kontraktsfestes en frist for når egenrapporteringen skal innleveres. 

DFØ har laget en mal for egenrapporteringsskjema.

Egenrapportering av lønns- og arbeidsvilkår
docx 35.94 KB
Oppdatert: 18. desember 2024

Fant du det du lette etter?

Nei