Søk

30 søkeresultater funnet
Informasjonsside

Steg 2 - Oversikt over avtaler

I Steg 2 skal du skaffe oversikt over hvilke avtaler som er inngått og som gjelder. Dette er en forutsetning for å starte måling av avtaledekning og avtalelojalitet.

Informasjonsside

Effektivisering gjennom anskaffelser

De fleste offentlige virksomheter har stort potensial for å jobbe mer effektivt og målrettet med anskaffelsene sine. DFØs modell viser hvordan du kan starte opp arbeidet.

Informasjonsside

Kategoristyringsprosessen

Prosessen for å etablere kategoristyring innenfor en eller flere kategorier inneholder fire faser. Nedenfor finner du veiledning og verktøy til de ulike fasene.

Informasjonsside

Kategoristyring av innkjøp

Kategoristyring innebærer samordning av innkjøp i hele virksomheten. Innkjøpene deles inn i grupper (kategorier) som understøtter markedets inndeling. Hver kategori styres for å utnytte markedets muligheter og oppnå reduserte kostnader og andre behov.

Informasjonsside

Steg 4 - Strategiske virkemidler

I Steg 4 skal du vurdere strategiske grep. Kategoristyring av innkjøpene og digitalisering av anskaffelsesprosessen er eksempler på slike grep.

Informasjonsside

Steg 3 - Planlegging av innkjøp

I Steg 3 skal du utarbeide en innkjøpsplan for kommende år for å sikre at planlagte anskaffelser forankres i virksomhetens behov.

Informasjonsside

Korrupsjon i offentlige anskaffelser

Minimumskravene for å forhindre korrupsjon er god styring, tilstrekkelig intern kontroll og et kontinuerlig arbeid med etikk knyttet til offentlige anskaffelser.

Landingsside

Innkjøpsledelse – hovedside

Å jobbe strategisk med anskaffelser innebærer å ta en aktiv rolle, oppnå lederforankring og skape handlingsrom for utvikling av anskaffelsesfunksjonen. Dette gjør du gjennom anskaffelsesstrategi, effektiviseringsarbeid og samordning av anskaffelser og innovasjon.