Verktøy for å prioritere anskaffelseskategorier
Disse verktøyene skal hjelpe deg til å få bedre innsikt i de ulike kategoriene, og hjelpe deg til å prioritere hvilken kategori du skal starte med.
Disse verktøyene skal hjelpe deg til å få bedre innsikt i de ulike kategoriene, og hjelpe deg til å prioritere hvilken kategori du skal starte med.
Eksempel på interne analyser som kan gjennomføres som grunnlag for å utvikle en kategoristrategi.
Ønsker du å identifisere muligheter og beregne potensialet for besparelser i egen anskaffelsesfunksjon? Et spendverktøy kan støtte dette arbeidet ved å legge til rette for analyser av innkjøpsvolum, identifisere strategiske områder og for å ta bedre beslutninger.
Verktøyet benyttes til å dokumentere virksomhetens nå-tilstand på anskaffelsesområdet. Dette gir grunnlag for å identifisere forbedringspotensial og veien videre.
Verktøyet brukes i anskaffelsesstrategiprosessen for å rangere tiltak basert på det enkelte tiltakets potensielle effekt for virksomheten, sett opp imot kompleksitet i gjennomføringen.
Verktøy som kan brukes til å analysere markedet for kategorien eller den/de varer og tjenester du planlegger å anskaffe.