Innlegg: Nullutslippskjøretøy er i ferd med å få fotfeste i det offentlige
Tar det offentlige i Norge de rette valgene når de skal anskaffe nye kjøretøy? Tall over 2022 viser at det er grunn for håp.
Tar det offentlige i Norge de rette valgene når de skal anskaffe nye kjøretøy? Tall over 2022 viser at det er grunn for håp.
Statens vegvesen har sendt forslag til endringer i forskrift om energi- og miljøkrav ved offentlig anskaffelse av kjøretøy til veitransport på høring. Forslaget innebærer innføring av nullutslipp for tunge varebiler fra 1. januar 2023.
Forskriften som fire direktorater nå foreslår, vil eventuelt bety at det blir obligatorisk for offentlige oppdragsgiverne å stille krav om nullutslippsløsning ved anskaffelser av ferger og hurtigbåter.
DFØ har lansert et nytt styringsverktøy for offentlige bilparker: bilparkdata. Verktøyet skal først og fremst hjelpe offentlige virksomheter til å planlegge overgangen til nullutslippskjøretøy, men også til en effektiv forvaltning av hele bilparken.
I fjor ble forskrift om energi- og miljøkrav ved anskaffelse av kjøretøy innstrammet med krav om nullutslipp i offentlige anskaffelser av personbiler og lette varebiler. Fra nyttår er det også krav til tyngre varebiler. Samtidig blir forskriften enklere.
Kalkulatorene er justert med oppdaterte tall for blant annet kjørte kilometer og bompenger.
DFØ følger nå opp de skjerpede kravene til klima og miljø i offentlige anskaffelser med en serie webinarer som går i dybden av hva dette betyr for ulike innkjøpskategorier.