Utforme strategi
Anskaffelsesstrategien skal vise virksomhetens overordnede veivalg og satsinger for anskaffelser.
Anskaffelsesstrategien skal vise virksomhetens overordnede veivalg og satsinger for anskaffelser.
Når strategien er laget, starter det viktigste arbeidet – å realisere målene. Arbeidet handler om å konkretisere aktiviteter, fordele ansvar, informere, følge opp og rapportere til ledelsen.
Evalueringen ser blant annet på det juridiske og politiske rammeverket, den institusjonelle strukturen og styringen og praksis blant utvalgte offentlige virksomheter og bransjer. Rapporten gir anbefalinger til forbedringer.
Under hvert verktøy finner du når det er relevant å bruke, hvilke data du må ha tilgang til, hvilken informasjon du får ut og hvor mye tid du må regne med å bruke (ca).
Disse verktøyene skal hjelpe deg til å få bedre innsikt i de ulike kategoriene, og hjelpe deg til å prioritere hvilken kategori du skal starte med.
Eksempel på interne analyser som kan gjennomføres som grunnlag for å utvikle en kategoristrategi.
Eksempel på fordeling av roller og ansvar i kategoristyringsprosessen.
Vi har med hjelp av OECD gjennomført en kartlegging av innkjøpssystemet i Norge. Hensikten har vært å identifisere områder som kan forbedres.
Ved å ta i bruk måleindikatorer (KPI) vil virksomheten synliggjøre verdien av gode innkjøp og ha bedre styring på anskaffelsesarbeidet.
Det finnes like mange måter å utforme en anskaffelsesstrategi (innkjøpsstrategi) på som det finnes strategier. Dette er vårt forslag til hvordan en anskaffelsesstrategi kan se ut. Malen er laget som en «ferdig» strategi, men den må tilpasses din virksomhet før den tas i bruk.