Veiledning om hvordan du som innkjøper kan bidra til grønnere transport i egen virksomhet.
- Utslippet fra kjøretøy som kjøpes av det offentlige skal ikke overskride fastsatte grenser i Forskrift om energi- og miljøkrav ved anskaffelse av kjøretøy til veitransport
- Regjeringen har innført krav som sikrer nullutslipp i offentlige kjøp av personbiler og mindre varebiler fra 1.1.2022. (Meld.St.13 s.22).
- I henhold til Avfallsforskriftens kapittel §4-6 skal aktører som produserer kjøretøy i, eller importerer kjøretøy til Norge, dokumentere at de er tilknyttet et godkjent returselskap for kjøretøy.
- De aller fleste kommuner innfører nå klimabudsjetter med tilhørende klimatiltak. Grønnere egentransport kan både spare penger og redusere klimautslipp.
- Hent inspirasjon fra andre under "eksempler"
- Få oversikt over kjøretøyparken din ved hjelp av bilparkdata
- Få oversikt over tilbudet av nullutslippskjøretøy. Bruk gjerne Norsk Elbilforenings Elbilvelger
- Snakk med lokale leverandører om utvalg og service
- Lag en plan for overgang til nullutslippskjøretøy. Se sjekkliste for elektrifisering av bilparken
Transport tar vanligvis første eller annen plass i klimaregnskapet for offentlige virksomheter. Offentlige ansatte reiser mye, for eksempel gjennom sykebesøk, befaringer, samarbeidsmøter i inn- og utlandet. Befolkningen legger merke til, og påvirkes av, valgene det offentlige tar. Offentlige virksomheter har derfor et spesielt ansvar for å kutte utslipp i transportsektoren.
På denne siden vil du få veiledning i hvordan du gjennom en overgang til nullutslippskjøretøy og reduksjon av reiser kan kutte utslipp i virksomhetens person- og varebiler, og hvordan du starter med kartlegging.
Kartlegg egen virksomhet
Det kan være utfordrende å hente inn data om egne kjøretøy. Her er noen tips til hvor du kan starte:
Bruk DFØs bilparkdata for å få innsikt i bilparken, og for å estimere effekten av ulike utlippsscenarioer. For mer detaljerte analyser av enkeltutskiftninger er effektkalkulator for personbiler og varebiler mer presise, og beregner også økonomiske effekter. Vegvesenets sjekk andres kjøretøy kan også brukes, men husk at virksomheten kan ha mange underenheter der kjøretøyene er registrerte.
Det kan også være nyttig å samarbeide med andre i virksomheten. Har din virksomhet en miljørådgiver er det stor sannsynlighet for at denne allerede jobber med klimaregnskap og -budsjett, og tiltak for å redusere utslipp. Ved å dele data om kjøretøypark og reiseaktiviteter kan dere utvikle et felles bilde av utslipp og hvor det er mulighet for forbedring. Ofte henger tiltak som gir mest klimaeffekt sammen med de som gir minst kostnad.
Et annet tips kan være å hente et sammendrag av reiseregningene fra lønn- og personal og/eller regnskap, og eventuelt supplere disse med data fra reisebyrået.
Gå over til nullutslippskjøretøy
Utvalget av nullutslipps person- og varebiler har vokst fort de siste par år. Nå er ladepunkter ofte en utfordring. Som planmyndighet forvalter kommunen flere virkemidler for å løse ladeutfordringen og ekstern finansiering av investeringene er tilgjengelig. Generelt sett er nullutslippsløsninger billigere på lengre sikt.
Overgangen til nullutslipp krever vesentlige investeringer og samarbeid på tvers av virksomheten. Brukere, plan- og byggforvaltere og andre virksomheter er eksempler på aktører det er gevinster av å samarbeide med. Utskiftingen på tilpasses den eksisterende bilparken, leasingavtaler og utvikling hos relevante leverandører av biler og vedlikeholdstjenester. Det krever en godt utarbeidet plan med kostnader og klimaeffekt som forankres i ledelsen.
Flere kommuner er godt på vei mot 100% nullutslipp i egen bilpark, som Hamar kommune. Med utgangspunkt i deres og Haldens erfaringer har DFØ utviklet en sjekkliste for prosjektleder. Miljødirektoratet har også en veileder om ladestasjoner.
Del kjøretøyene med befolkningen
Mange offentlige-eide kjøretøy brukes bare i arbeidstid: vurder om de kan deles med befolkningen. Det betyr ikke at kommunen skal leie ut, men at kommunen inngår en fast leieavtale i arbeidstid med leiefirma som kan sørge for utleie til befolkningen utenom arbeidstiden.
Reduser reisevirksomheten
Færre fysiske reiser
Koronakrisen har synliggjort at mange møter kan gjennomføres på nettet. Det sparer miljø, kostnader, tid og gjør det mulig å trekke inn flere ressurser på kortere varsel. Det gjelder å finne en god balanse mellom fysisk og virtuelle møter, og utvikle en egnet organisasjonskultur.
Reduser bruk av de ansattes egne biler - sats på kollektivt eller virksomhetens biler
For de som eier privatbiler, lønner det oftest å bruke dem i tjeneste: statens regulativ dekker en del av de faste kostnadene. Men for virksomheten er det oftest billigere med bruk av kollektivt og/eller virksomhetens egne kjøretøy. Spesielt hvis man kan jobbe mens man sitter på tog eller buss. De sparte midlene kan heller brukes på elektrifisering av bilparken eller kjøp av kollektivreiser.
Sjekk reisepolicy
Sjekk om dere har reisepolicy. Er den fullstendig (jfr. DFØs krav)? Er den kjent? Følges den opp? Hva sier den om valg av transportmiddel?
Reisepolicyen er toppledelsens styringssignaler til de ansatte om betingelsene for å reise. Det kan skje at den ikke avspeiler de nye digitale alternativene eller den politiske oppmerksomheten som klimakrisen nå har fått. Drøft virksomhetens policy med miljøansvarlig og sjekk at den understøtter virksomhetens klimamål.
Arkiv
Webinarserie
DFØ gjennomførte en webinarserie om anskaffelse av elbiler, ladeinfrastruktur og mobilitet fra april 2021 - oktober 2022. Ønsker du presentasjoner eller informasjon om innholdet? Ta kontakt med Odd Olaf Schei, oddolaf.schei@dfo.no