Fellesavtaler for staten (Statens innkjøpssenter)
Avtalene blir inngått og forvaltet av Statens innkjøpssenter. Avtalene og informasjon om bruk og betingelser vil bli oppdatert fortløpende.
Avtalene blir inngått og forvaltet av Statens innkjøpssenter. Avtalene og informasjon om bruk og betingelser vil bli oppdatert fortløpende.
I konkurransegrunnlaget beskriver du behovet og hvordan partnerskapet skal foregå. Her finner du veiledning om særreglene for prosedyren som må ivaretas i konkurransedokumentene.
Informasjon til deg som ønsker å delta aktivt i anskaffelsesprosessen for de statlige fellesavtalene.
DFØ har laget ny veiledning om hvordan dynamisk innkjøpsordning skal gjennomføres og når ordningen er egnet.
Den lille skyavtalen er beregnet på å skaffe tilgang til en eller flere skytjenester som raskt kan tas i bruk av kunden uten særlig bistand fra leverandøren. Avtalen har også støtte for å avtale tilleggstjenester.
KPMG har på oppdrag fra Statens innkjøpssenter kontrollert leverandørene på fellesavtalen for pc-klienter. De konkluderer med at leverandørene etterlever DFØs etiske kontraktsvilkår, men KPMG har gitt leverandørene forslag til hvordan de kan forbedre egen praksis.
I januar inngikk Statens innkjøpssenter en fellesavtale som vil dekke statlige virksomheters behov for kontor-, renholds- og toalettrekvisita og kantineartikler. Avtalen har et anslått årlig volum på mellom 150 og 220 millioner kroner eksklusiv mva.
Statens innkjøpssenter har fått i oppdrag å igangsette en pilotordning der fylkeskommuner og kommuner kan delta på de statlige fellesavtalene. Piloteringen er midlertidig satt på vent.
Statens innkjøpssenter stiller store krav til bærekraft i fellesavtalene. Stor innkjøpsmakt øker muligheten for at leverandørene ivaretar klima, miljø og menneskerettigheter samt forhindrer arbeidslivskriminalitet og sosial dumping.
Statens standardavtaler (SSA) har en 50-år gammel historie. De første SSA-ene ble laget av Rasjonaliseringsdirektoratet som var en forgjenger til DFØ.