OECDs kartlegging av anskaffelsessystemet i Norge (MAPS)
Vi har med hjelp av OECD gjennomført en kartlegging av innkjøpssystemet i Norge. Hensikten har vært å identifisere områder som kan forbedres.
Vi har med hjelp av OECD gjennomført en kartlegging av innkjøpssystemet i Norge. Hensikten har vært å identifisere områder som kan forbedres.
Ønsker du å identifisere muligheter og beregne potensialet for besparelser i egen anskaffelsesfunksjon? Et spendverktøy kan støtte dette arbeidet ved å legge til rette for analyser av innkjøpsvolum, identifisere strategiske områder og for å ta bedre beslutninger.
Under hvert verktøy finner du når det er relevant å bruke, hvilke data du må ha tilgang til, hvilken informasjon du får ut og hvor mye tid du må regne med å bruke (ca).
Disse verktøyene skal hjelpe deg til å få bedre innsikt i de ulike kategoriene, og hjelpe deg til å prioritere hvilken kategori du skal starte med.
Eksempel på interne analyser som kan gjennomføres som grunnlag for å utvikle en kategoristrategi.
Eksempel på fordeling av roller og ansvar i kategoristyringsprosessen.
Evalueringen ser blant annet på det juridiske og politiske rammeverket, den institusjonelle strukturen og styringen og praksis blant utvalgte offentlige virksomheter og bransjer. Rapporten gir anbefalinger til forbedringer.
Meininga med handlingsplanen(ane) er å sikre at ein når målsetjingane i "Anskaffelsesstrategien" og at det blir sett av tilstrekkelege ressursar. Her finn du mal for korleis verksemda kan utforme ein handlingsplan.
Her finn du malar for interessentanalyse og kommunikasjonsplan som du kan benytte ved gjennomføring av prosjekt som påvirker flere i organisajonen.
Vi har utarbeidet en mal til bruk for oppfølging av en inngått kontrakt. I malen skal relevant informasjon fylles inn og vil ferdig utfylt fungere som en sjekkliste og gi struktur for et slikt oppfølgingsarbeid.