Lage konkurransestrategi
Dere har besluttet å dekke behovet gjennom en anskaffelse og skal planlegge hvordan konkurransen best kan gjennomføres.
Dere har besluttet å dekke behovet gjennom en anskaffelse og skal planlegge hvordan konkurransen best kan gjennomføres.
Du skal foreta en kartlegging og analyse av hva som er det egentlige (verifiserte) behovet som skal dekkes ved anskaffelsen.
Du står overfor flere strategiske vurderinger og valgmuligheter etter at det er besluttet at behovet skal dekkes gjennom en anskaffelse. Det å lage en god konkurransestrategi vil være til god hjelp for deg som innkjøper.
I anskaffelser med høy risiko for menneskerettighetsbrudd, bør dere bruke kvalifikasjonskrav for å sikre at leverandørene etterlever åpenhetsloven.
Korleis beskrive formålet med anskaffinga slik at de tydeleggjer kva resultat og effektar de ønsker å oppnå. Formålet vil legge føringar for kva behov som anskaffinga bør vareta.
Risikokartlegging er en forutsetning for å velge de riktige tiltakene for å minimere risiko slik at resultatet blir best mulig. Kartleggingen er en del av beslutningsgrunnlaget for anskaffelsen.
Det foreløpige budsjettet skal, så langt det er mulig, omfatte alle utgifter og inntekter som har betydning for de ulike konkurransestrategiske beslutningene.
Kontrakten fordeler risiko og angir partenes ansvar og forpliktelser i avtaleperioden og skal angis i kunngjøringen eller konkurransegrunnlaget.
Ei god beskriving av utfordringa og løysinga i dag legg grunnlaget for sentrale avgjerder seinare i anskaffingsprosessen.
Korleis er konkurransesituasjonen? Kan marknaden levere ei løysing som møter behovet vårt? Kartlegginga vil danne grunnlag for vidare planlegging.