Klima- og miljørisikolisten

Finn informasjon om klimaavtrykk og miljøbelastning for din innkjøpskategori og tiltak for å ta hensyn til disse.

Person ser på et landskap og et tilhørende kart. Illustrasjon

Bruk av listen

Listen angir DFØs vurdering av klimaintensitet og sentrale miljøbelastninger for innkjøpskategorier på overordnet nivå (CPV-koder på hovednivå).

Informasjonen i listen er grovkornet og ment å gi et utgangspunkt for en bredere vurdering, der den kombineres med andre vurderinger av miljøbelastning og klimagassutslipp for den konkrete anskaffelsen.

For mer informasjon, se veilederen til regler om klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser.

Hva menes med klimaintensitet?

Klimaintensitet uttrykker tonn CO2-ekvivalenter (klimagasser) per million kroner brukt innen den enkelte innkjøpskategorien. Estimatene i listen gjelder for innkjøpskategorien samlet. Det kan være store variasjoner innenfor innkjøpskategorien.

Produkter

Landbruk, gårdsbruk, fiske, skogsbruk og relaterte produkter (CPV #03)

Klima- og miljørisiko

Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være svært høy.

Produksjon innen denne kategorien krever ofte store arealer og kan påvirke biologisk mangfold gjennom blant annet hogst og bruk av helse- og miljøskadelige stoffer.

Produkter i denne kategorien kan også være innsatsprodukter i næringsmidler (CPV-hovedkode 15).

Tiltak og vurderinger

Unngå bruk av helse- og miljøskadelige plantevernmidler.

Sørg for riktig avfallshåndtering av emballasje, plantekar, planteavfall og jord.

Velg bærekraftige plantekar og vekstmedium med lavt torvinnhold.

Se i Kriterieveiviseren for forslag til krav og kriterier for mat- og drikkeprodukter.

Oljeprodukter, brensel, elektrisitet og andre energikilder (CPV #09)

Klima- og miljørisiko

Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være middels.

Kjøp av fossilt brensel: Utslipp av luftforurensing og klimagasser fra bruken av produktet.

Tiltak og vurderinger

Vurdere hva som er energikilden for det du kjøper.

Gruvedrift, grunnmetaller og relaterte produkter (CPV #14)

Klima- og miljørisiko

Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være svært høy.

Utvinning av mineraler og sprenging av stein krever ofte store naturinngrep og har en stor miljørisiko for nærområdet.

Tiltak og vurderinger

Grus, pukk, sand og leire:

  • Forsvarlig deponering
  • Hindre utslipp i nærområdet og tilrettelegge for at berørte områder kan brukes som normalt etter inngrepene
  • Se også Miljøveileder for pukkverk

Se i Kriterieveiviseren for forslag til krav og kriterier til lavtemperatur asfalt, gjenbruksasfalt, asfalt med lavt klimaavtrykk og massetransport og massehåndtering.

Næringsmidler, drikkevarer, tobakk og relaterte produkter (CPV #15)

Klima- og miljørisiko

Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være svært høy.

Tiltak og vurderinger

Se i Kriterieveiviseren for forslag til krav og kriterier for mat- og drikkeprodukter.

Se i Kriterieveiviseren for forslag til krav og kriterier for transport av varer og tjenester.

For øvrig informasjon om denne CPV-koden, se på DFØs informasjonssider om mat og måltidstidstjenester.

Klær, fottøy, bagasjeartikler og tilbehør (CPV #18)

Klima- og miljørisiko

Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være svært høy.

Stort forbruk av vann, energi, helse- og miljøskadelige stoffer og andre ressurser i produksjonen.

Tekstiler skaper også store mengder avfall.

Tiltak og vurderinger

Se DFØs veiledning på bærekraftskriterier for anskaffelser av tekstiler, som blant annet viser til kriterier foreslått av EU.

Reduser eller revurder behovet for nyinnkjøp i tråd med prinsippene i avfallshierarkiet

Lær og tekstilstoffer, plast- og gummimaterialer (CPV #19)

Klima- og miljørisiko

Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være svært høy.

  1. Plast og gummigranulat: Dette kan komme på avveie og føre til spredning av mikroplast og forsøpling i natur og hav.
  2. Tekstilproduksjon: Stort forbruk av vann, energi, helse- og miljøskadelige stoffer og andre ressurser i produksjonen. Tekstiler skaper også store mengder avfall.

Se under CPV-kode 18 for relevant informasjon knyttet til denne typen innkjøp.

Tiltak og vurderinger

Etterspør gode avfallsrutiner, og minimer bruk av engangsprodukter. Sikre at brukt plast blir kildesortert og materialgjenvunnet.

Vurder å sette krav om materialgjenvunnet plast og at produkter skal være biologisk nedbrytbare. Unngå sammensatte materialer som er vanskelige å resirkulere med mindre det er nødvendig.

  1. Gummigranulat: Ha en plan for tiltak som hindrer spredning av granulat til omgivelsene.
Trykksaker og relaterte produkter (CPV #22)

Klima- og miljørisiko

Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være høy.

  1. Læremidler og bøker til skoler og bibliotek: Papirproduksjon kan medføre tap av naturmangfold (hogst av ikke-bærekraftig skogbruk), forurensing til luft og vann, bruk av helse- og miljøskadelige stoffer og høyt energiforbruk.
  2. Trykkeritjenester: Papirproduksjon kan medføre tap av naturmangfold (hogst av ikke-bærekraftig skogbruk), forurensing til luft og vann, bruk av helse- og miljøskadelige stoffer og høyt energiforbruk. Andre belastninger fra tjenesten generelt er høyt energiforbruk og helse- og miljøskadelige stoffer ved trykking.
  3. Profilering og reklameartikler: Utvinning av råmaterialer og produksjon kan medføre forurensning, redusert naturmangfold og overutnyttelse av knappe ressurser. Avhending av både produkter og emballasje kan medføre avfallsproblemer.

Tiltak og vurderinger

Reduser eller revurder behovet for nyinnkjøp i tråd med prinsippene i avfallshierarkiet.

Still krav til minsteordregebyr. Se statlig fellesavtale for forbruksmateriell, bilag 3A Pris og betalingsbetingelser for forslag til krav og kriterier.

Se i Kriterieveiviseren for forslag til krav og kriterier for transport av varer og tjenester.

Vurder bruk av krav eller kriterier til produkter og tjenester som er miljømerket med Svanen, EU Ecolabel eller tilsvarende merkeordning. Med «tilsvarende merkeordning» menes miljømerker utviklet i samsvar med ISO standard 14024 (Miljømerke type 1).

Kjemikalske produkter (CPV #24)

Klima- og miljørisiko

Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være høy.

Utslipp til natur kan medføre høy risiko for tap av biologisk mangfold. Dette gjelder både under produksjon, transport, bruk og avhending.

Det er også stor helsefare ved innånding og kontakt med hud/øyne.

Tiltak og vurderinger

Unngå stoffer fra den norske prioritetslista.

Etterspør produkter i tråd med Svanemerkets kjemikaliekrav.

Minimer og optimaliser bruken. Sørg for riktig avhending av rester/overflødige helse- og miljøskadelige stoffer.

Kontor- og PC-maskineri, utstyr og forsyninger bortsett fra møbler og programvarepakker (CPV #30)

Klima- og miljørisiko

Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være høy.

  1. PC-utstyr og tilbehør: Utvinning av råmaterialer og produksjon kan medføre forurensning, redusert natur-mangfold og overutnyttelse av knappe ressurser. Avhendingsfasen kan medføre avfallsproblemer.
  2. Kontorrekvisita og skolemateriell: Utvinning av råmaterialer og produksjon kan medføre forurensning, redusert naturmangfold og overutnyttelse av knappe ressurser. Avhending av både produkter og emballasje kan medføre avfallsproblemer.
  3. Multifunksjonsmaskiner: Utvinning av råmaterialer og produksjon kan medføre forurensning, redusert naturmangfold og overutnyttelse av knappe ressurser. Avhendingsfasen kan fører til avfallsproblemer.
  4. Datautstyr og servere: Energiforbruket er den mest sentrale miljøbelastningen fra servere.

Tiltak og vurderinger

Reduser eller vurder behovet for nyinnkjøp i tråd med prinsippene i avfallshierarkiet.

  1. Se i Kriterieveiviseren for forslag til krav og kriterier for IT-utstyr.
  2. Se statlig fellesavtale for forbruksmateriell for forslag til krav og kriterier.
  3. Se statlig fellesavtale for AV-utstyr for forslag til krav og kriterier.
  4. Se Den Ansvarlige Indkøber for forslag til krav og kriterier som kan brukes.

1 og 4) I veiledningen til regler om klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser kapittel 11 finner du konkret informasjon om anskaffelser knyttet til PC- og datautstyr.

Elektrisk maskineri, apparater, utstyr og forbruksvarer; Belysning (CPV #31)

Klima- og miljørisiko

Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være høy.

Det er knyttet utslipp til energiforbruk ved bruk av elektrisk utstyr.

Utvinning av råmaterialer og produksjon kan medføre både forurensning, redusert naturmangfold og overutnyttelse av knappe ressurser.

Tiltak og vurderinger

En rekke elektriske apparater er omfattet av energimerkekrav. Oppdragsgivere kan kreve konkrete energiklasser og kombinere krav med kriterier for bedre prestasjon. Se mer info på NVEs hjemmesider om nye energietiketter for produkter.

Batteriforordningen innfører nye retningslinjer for produksjon og distribuering av batterier, blant annet krav om dokumentasjon av karbonfotavtrykk gjeldende fra 2025. Les også på DFØs sider om kjøp av batterier.

Radio-, fjernsyn-, og telekommunikasjon samt tilhørende utstyr (CPV #32)

Klima- og miljørisiko

Klimaintensiteten er estimert til å være middels.

Utvinning av råmaterialer og produksjon kan medføre både forurensning, redusert naturmangfold og overutnyttelse av knappe ressurser. Bruksfasen medfører noe energiforbruk og avhendingsfasen kan føre til avfallsproblemer.

Tiltak og vurderinger

Reduser eller vurder behovet for nyinnkjøp i tråd med prinsippene i avfallshierarkiet.

Medisinsk utstyr, legemidler og utstyr til personlig pleie (CPV #33)

Klima- og miljørisiko

På grunn av metoden bak beregningen av klimaintensitetene har vi ikke et estimat som kan brukes for denne CPV-koden.

  1. Diagnostisk utstyr med IKT-komponenter: Utvinning av råmaterialer og produksjon kan medføre forurensning, redusert naturmangfold og overutnyttelse av knappe ressurser.
  2. Kirurgisk utstyr og instrumenter med IKT-komponenter: Utvinning av råmaterialer og produksjon kan medføre forurensning, redusert naturmangfold og overutnyttelse av knappe ressurser for IKT-utstyr.
  3. Medisinske møbler: Se under CPV-kode 39 for relevant informasjon knyttet til denne typen innkjøp.

Tiltak og vurderinger

Reduser eller vurder behovet for nyinnkjøp i tråd med prinsippene i avfallshierarkiet

1 og 2) Vurder om kravene fra kriteriesett for PC-er, skjermer og nettbrett kan brukes til inspirasjon, for å sikre utstyr av god kvalitet og med tilpasset garantiordning.

3) Se i Kriterieveiviseren for forslag til krav og kriterier for møbler.

Transportutstyr og hjelpeprodukter til transport (CPV #34)

Klima- og miljørisiko

Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være høy.

Tiltak og vurderinger

Forskrift om utslippskrav til kjøretøy ved offentlig anskaffelse til veitransport stiller miljøkrav ved anskaffelse av kjøretøy.

Se i Kriterieveiviseren for forslag til krav og kriterier for utslippsfrie kjøretøy.

For øvrig informasjon om denne CPV-koden, se på DFØs informasjonssider om transport.

Sikkerhets-, brannslukkings-, politi- og forsvarsutstyr (CPV #35)

Klima- og miljørisiko

Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være høy.

Utvinning av råmaterialer og produksjon kan medføre både forurensning, redusert naturmangfold og overutnyttelse av knappe ressurser, og avhendingsfasen kan føre til avfallsproblemer.

Tiltak og vurderinger

Så lenge det ikke påvirker utstyrets evne til å ivareta menneskelig sikkerhet, vurder service fremfor utskiftning av brannslukningsapparater, og velg miljøvennlige slukningsapparater.

Reduser eller vurder behovet for nyinnkjøp i tråd med prinsippene i avfallshierarkiet.

Musikkinstrumenter, sportsvarer, spill, leker, kunsthåndtverk- og kunstnerartikler, tilbehør (CPV #37)

Klima- og miljørisiko

Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være lav.

Det er risiko for stor miljøbelastning fra kategorien, især fra kunstgressbaner. Plastholdig fyllmateriale som gummigranulat fra kunstgressbaner antas å være blant de største landbaserte kildene til mikroplast i Norge og i EU, ifølge Miljødirektoratet. Men også lekeplasser bidrar til spredning av gummigranulat.

Det er også risiko for helse- og miljøskadelige stoffer.

Tiltak og vurderinger

Reduser eller vurder behovet for nyinnkjøp i tråd med prinsippene i avfallshierarkiet.

  1. Kunstgress: Under en ny EU-restriksjon vil det fra 17. oktober 2031 bli forbudt å omsette plastholdig løst fyllmateriale som oppfyller kriteriene til mikroplast. Dette vil i praksis bety at det ikke er mulig å kjøpe disse fyllmaterialene til bruk på kunstgressbaner. For mer info, se Miljødirektoratets nettside. Se vår veiledning om hvordan kjøpe best mulig kunstgress.
  2. Lekeplasser: Velg slitesterke materialer og underlag. Vurder naturlige alternativer til plast. Leker og produkter som skal brukes av barn skal være fri for skadelige helse- og miljøskadelige stoffer. Etterspør miljømerkede leker osv. der dette er tilgjengelig.
Laboratorie-, optisk- og presisjonsutstyr (bortsett fra briller) (CPV #38)

Klima- og miljørisiko

Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være høy.

Utvinning av råmaterialer og produksjon kan medføre forurensning, redusert naturmangfold og overutnyttelse av knappe ressurser. Bruksfasen kan medføre noe energiforbruk og avhendingsfasen kan føre til avfallsproblemer.

Tiltak og vurderinger

Reduser eller vurder behovet for nyinnkjøp i tråd med prinsippene i avfallshierarkiet.

Møbler (inkludert kontormøbler), inventar, husholdningsmaskiner, (utenom belysning) og rengjøringsmidler (CPV #39)

Klima- og miljørisiko

Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være høy.

Tiltak og vurderinger

Se i Kriterieveiviseren for forslag til krav og kriterier for møbler.

For øvrig informasjon om denne CPV-koden, se på DFØs informasjonssider om møbler.

Industrimaskiner (CPV #42)

Klima- og miljørisiko

Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være høy.

Sentrale miljøbelastninger er knyttet til ressursuttak i produksjonsfasen av maskinene, energibruk og utslipp i driftsfasen av maskinene, og behandling av spesialavfall i avhendingsfasen av maskinene.

  1. Rengjøringsmaskiner for utstyr (sykehus, brannvesen m.m): Bruk av helse- og miljøskadelige stoffer.
  2. Kraner og andre mobile maskiner: Luftforurensning, klimagassutslipp og utslipp av væsker ved bruk.

Tiltak og vurderinger

Reduser eller vurder behovet for nyinnkjøp i tråd med prinsippene i avfallshierarkiet.

Maskineri til mining, steinbryting, konstruksjonsutstyr (CPV #43)

Klima- og miljørisiko

Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være høy.

Sentrale miljøbelastninger er knyttet til ressursuttak i produksjonsfasen av maskinene, utslipp i drift og spesialavfall i avhendingsfasen av maskinene.

Energibruk og utslipp i driftsfasen av maskinene er kilder til klima- og miljøbelastning.

Tiltak og vurderinger

Reduser eller vurder behovet for nyinnkjøp i tråd med prinsippene i avfallshierarkiet.

Vurder innleie eller innkjøp av utslippsfrie anleggsmaskiner.

Konstruksjonsstrukturer og materiale; reserveprodukter til konstruksjon (bortsett fra elektriske apparater) (CPV #44)

Klima- og miljørisiko

Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være svært høy. 

Tiltak og vurderinger

Se i Kriterieveiviseren for forslag til krav og kriterier for bygg og anlegg.

For øvrig informasjon om denne CPV-koden, se på DFØs informasjonssider om bygg, anlegg og eiendom.

Bygge- og anleggsvirksomhet

Bygge- og anleggsvirksomhet (CPV #45)

Klima- og miljørisiko

Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være middels.

Tiltak og vurderinger

Se i Kriterieveiviseren for forslag til krav og kriterier for bygg og anlegg.

For øvrig informasjon om denne CPV-koden, se på DFØs informasjonssider om bygg, anlegg og eiendom.

Tjenester

Reparasjons- og vedlikeholdstjenester (CPV #50)

Klima- og miljørisiko

Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være middels.

Tjenesten kan i seg selv medføre en klima- og miljøbelastning (som utslipp), også spesielt hvis den innebærer en betydelig andel transport.

Det er også viktig å tenke på naturmangfold knyttet til bruk av materialer i tjenesten.

  1. Mobilitetsløsninger og kjøretøyshåndtering: Utslipp av klimagasser og naturinngrep ved utvinning av mineraler og produksjon av kjøretøy kan være relevant.

Tiltak og vurderinger

Se i Kriterieveiviseren for forslag til krav og kriterier for krav og kriterier for transport av varer og tjenester, og bærekraftig trevirke.

Høy kvalitet på utført arbeid og komponenter som brukes er relevant for å sikre lengst mulig levetid. Til dette kan man bruke markedsdialog for å identifisere mulige krav eller kriterier, for eksempel i form av lang garanti på utført arbeid og komponenter som vil benyttes.

  1. Batteriforordningen innfører nye retningslinjer for produksjon og distribuering av batterier, blant annet krav om dokumentasjon av karbonfotavtrykk gjeldende fra 2025. Les også på DFØs sider om kjøp av batterier.
Installasjonstjenester (bortsett fra programvare) (CPV #51)

Klima- og miljørisiko

Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være middels.

Tjenesten kan i seg selv medføre en klima- og miljøbelastning (som utslipp), også spesielt hvis den innebærer en betydelig andel transport.

Tiltak og vurderinger

Se i Kriterieveiviseren for forslag til krav og kriterier for transport av varer og tjenester.

Vurder, hvis relevant, å stille krav til klima- og miljøkompetanse til den som leverer tjenesten eller tildelingskriterier som belønner hvordan de vil fremme klima- og miljøhensyn i utførelsen av oppdraget, f.eks. kjennskap til ENØK-tiltak for elektrikertjenester.

Indirekte positiv effekt kan oppstå ved at tjenesten utføres på en måte som dekker brukerbehovet på en mer klima- og miljøvennlig måte, hvis relevant.

Tjenester relatert til Hotell- og restaurantvirksomhet, Detaljhandel (CPV #55)

Klima- og miljørisiko

Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være lav.

  1. Hotelltjenester: Utslipp knyttet til energibruk ved hotellet, matsvinn og klimasmartmeny ved servering av frokost og andre måltider. Det kan også være andre miljøhensyn knyttet til renhold ved bruk av vann og rengjøringsmidler.
  2. Kantine- og cateringvirksomhet: Se på DFØs informasjonssider om mat og måltidstidstjenester for veiledning knyttet til denne kategorien. I veiledningen til regler om klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser kapittel 12 finner du konkret informasjon om denne kategorien.

Se under CPV-kode 15 for relevant informasjon knyttet til denne typen innkjøp.

Tiltak og vurderinger

  1. Se statlig fellesavtale for hotellovernattinger i Norge for forslag til krav og kriterier.
  2. Se i Kriterieveiviseren for forslag til krav og kriterier for mat- og drikkeprodukter.
Transporttjenester (bortsett fra avfallstransport) (CPV #60)

Klima- og miljørisiko

Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være høy.

Tiltak og vurderinger

Se i Kriterieveiviseren for forslag til krav og kriterier for transport av varer og tjenester.

For øvrig informasjon om denne CPV-koden, se på DFØs informasjonssider om transport.

Hjelpevirksomhet i forbindelse med transport; reisebyråvirksomhet (CPV #63)

Klima- og miljørisiko

Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være svært høy.

  1. Reisebyråtjenester: Tjenesten kan i seg selv medføre en klima- og miljøbelastning (som utslipp), også spesielt ved valg av transportmiddel i bestilling av en reise.
  2. Driftskontrakter og vedlikehold av vei: Luftforurensning og klimagassutslipp.

Tiltak og vurderinger

  1. Se statlig fellesavtale for reisebyråtjenester for forslag til krav og kriterier. Vurder muligheten for digitale møter som alternativ for reise. Indirekte positiv effekt kan oppstå ved at tjenesten utføres på en måte som dekker brukerbehovet på en mer klima- og miljøvennlig måte, hvis relevant.
Offentlige ytelser (CPV #65)

Klima- og miljørisiko

Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være middels.

Ladestasjoner og energiforsyning: Det er knyttet høy risiko for klimapåvirkning innenfor eldistribusjon og drift av elektriske anlegg ved bruk av potente klimagasser som SF6.

Offentlige ytelser er ofte tilknyttet bygge- og anleggsvirksomhet. Se under CPV-kode 45 for relevant informasjon knyttet til denne typen innkjøp.

Tiltak og vurderinger

Eldistribusjon: Vurder å bruke klimavennlige isoleringsgasser.

Virksomhet i forbindelse med fast eiendom (CPV #70)

Klima- og miljørisiko

Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være middels.

Leie av bygg: Energibruk i bygg og utslipp fra produksjon av møbler og inventar er kilder for utslipp av klimagasser og har miljøbelastning knyttet til seg.

Se under CPV-kode 39 for relevant informasjon knyttet til kjøp av møbler.

Tiltak og vurderinger

Minimere arealbruk og energibruk i bygget.

Se i Kriterieveiviseren for forslag til krav og kriterier for energibruk per kvadratmeter og per bruker, reduksjon av effektbehov, arealeffektivitet per bruker og sentral driftskontroll (SD-anlegg).

Arkitekt-, konstruksjons-, ingeniør- og inspeksjonstjenester (CPV #71)

Klima- og miljørisiko

Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være lav.

Tjenesten kan i seg selv medføre en klima- og miljøbelastning (som utslipp), også spesielt hvis den innebærer en betydelig andel transport.

Tiltak og vurderinger

Vurder, hvis relevant, å stille krav til klima- og miljøkompetanse til den som leverer tjenesten eller tildelingskriterier som belønner hvordan de vil fremme klima- og miljøhensyn i utførelsen av oppdraget.

Indirekte positiv effekt kan oppstå ved at tjenesten utføres på en måte som dekker brukerbehovet på en mer klima- og miljøvennlig måte, hvis relevant.     

Se i Kriterieveiviseren for forslag til krav og kriterier for transport av varer og tjenester.

Forsknings- og utviklingsvirksomhet og tilhørende konsulenttjenester (CPV #73)

Klima- og miljørisiko

Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være lav.

Tjenesten kan i seg selv medføre en klima- og miljøbelastning (som utslipp), også spesielt hvis den innebærer en betydelig andel transport.  

Tiltak og vurderinger

Vurder digitale møter og kurs.

Se i Kriterieveiviseren for forslag til krav og kriterier for transport av varer og tjenester.

Vurder, hvis relevant, å stille krav til klima- og miljøkompetanse til den som leverer tjenesten eller tildelingskriterier som belønner hvordan de vil fremme klima- og miljøhensyn i utførelsen av oppdraget.

Vurder om forskning som vanligvis foregår på skip eller i fly kan gjøres på annet vis, f.eks. med drone eller samkjøring med andre forskningsprosjekter.

Offentlig administrasjon, forsvars og trygdetjenester (CPV #75)

Klima- og miljørisiko

Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være lav.

Kontroll-, juridiske-, og konsulenttjenester, samt brannvern og beredskap: Tjenesten kan i seg selv medføre en klima- og miljøbelastning (som utslipp), også spesielt hvis den innebærer en betydelig andel transport.

Tiltak og vurderinger

Vurder, hvis relevant, å stille krav til klima- og miljøkompetanse til den som leverer tjenesten eller tildelingskriterier som belønner hvordan de vil fremme klima- og miljøhensyn i utførelsen av oppdraget.

Indirekte positiv effekt kan oppstå ved at tjenesten utføres på en måte som dekker brukerbehovet på en mer klima- og miljøvennlig måte, hvis relevant.

Se i Kriterieveiviseren for forslag til krav og kriterier for transport av varer og tjenester.

Landbruk, skogbruk, hagebruk, akvakultur og bi-avltjenester (CPV #77)

Klima- og miljørisiko

Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til svært høy.

Landbruk og skogbruk kan kreve store inngrep i naturen og forstyrre dyreliv.

Utslipp av fôrrester og ekskrementer fra akvakultur kan påvirke biologisk mangfold i havet.

Tiltak og vurderinger

Ivareta miljøhensyn ved hogst og skogkultur.

Sørg for regelmessig miljøovervåking rundt akvakulturanlegg.

Reduser eller vurder behovet for nyinnkjøp i tråd med prinsippene i avfallshierarkiet.

Se i Kriterieveiviseren for forslag til krav og kriterier for transport av varer og tjenester.

Forretningstjenester: lov, reklame, rådgiving, ansettelse, trykking og sikkerhet (CPV #79)

Klima- og miljørisiko

Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være lav.

Tjenesten kan i seg selv medføre en klima- og miljøbelastning (som utslipp), også spesielt hvis den innebærer en betydelig andel transport.

Se under CPV-kode 22 for relevant informasjon knyttet til innkjøp av trykketjenester og reklame.

Tiltak og vurderinger

Reduser eller vurder behovet for nyinnkjøp i tråd med prinsippene i avfallshierarkiet.

Se i Kriterieveiviseren for forslag til krav og kriterier for transport av varer og tjenester.

Vurder, hvis relevant, å stille krav til klima- og miljøkompetanse til den som leverer tjenesten eller tildelingskriterier som belønner hvordan de vil fremme klima- og miljøhensyn i utførelsen av oppdraget.

Tjenester i forbindelse med trening og utdannelse (CPV #80)

Klima- og miljørisiko

Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være lav.

Tjenesten kan i seg selv medføre en klima- og miljøbelastning (som utslipp), også spesielt hvis den innebærer en betydelig andel transport eller utstyr som brukes i trening eller utdanning.

Tiltak og vurderinger

Vurder digitale møter og kurs.

Se i Kriterieveiviseren for forslag til krav og kriterier for transport av varer og tjenester.

Vurder, hvis relevant, å stille krav til klima- og miljøkompetanse til den som leverer tjenesten eller tildelingskriterier som belønner hvordan de vil fremme klima- og miljøhensyn i utførelsen av oppdraget.

Vurder å stille krav eller kriterier til klima og miljø på bruken av utstyr som brukes i utførelsen av oppdraget.

Helse- og sosial tjenesteyting (CPV #85)

Klima- og miljørisiko

Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være lav.

Tjenesten kan i seg selv medføre en klima- og miljøbelastning (som utslipp), også spesielt hvis den innebærer en betydelig andel transport.

Det kan også knyttes klima- og miljøbelastning til utførelsen av oppdraget ved bruk av medisinsk utstyr og andre helse- og miljøskadelige stoffer.

Se under CPV-kode 24 og 33 for relevant informasjon knyttet til denne typen innkjøp.

Tiltak og vurderinger

Se i Kriterieveiviseren for forslag til krav og kriterier for transport av varer og tjenester.

Vurder å stille krav eller kriterier til klima og miljø på bruken av utstyr som brukes i utførelsen av oppdraget.

Avløp, søppel, sanitære og miljømessige tjenester (CPV #90)

Klima- og miljørisiko

Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være svært høy.

  1. Vintervedlikehold og brøyting: Utslipp av luftforurensing og klimagassutslipp gjennom transport.
  2. Renhold: Forurensing til luft og vann gjennom bruk av helse- og miljøskadelige stoffer i rengjøringsmidler, materialforbruk (herunder rengjøringsmidler, inkludert emballasje, forbruk og vask av kluter og mopper), utslipp fra transport, energiforbruk, vannforbruk, samt avfall og avfallshåndtering.
  3. Renovasjon og avfallshåndtering: Utslipp av luftforurensing og klimagassutslipp gjennom transport.

Tiltak og vurderinger

1 og 3) Se i Kriterieveiviseren for forslag til krav og kriterier for transport av varer og tjenester.

2) Se anbefalte miljøkrav og -kriterier for anskaffelse av renholdstjenester

Rekreasjon, kultur og sport (CPV #92)

Klima- og miljørisiko

Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være lav.

Film- og videoproduksjon: Transport og reise i forbindelse med innspilling, produksjon av scenografi, rekvisitter og kostymer, energibruk gjennom hele produksjonen.

Tiltak og vurderinger

Det finnes veiledere for grønn produksjon på Filmforbundet og NRK sine nettsider: Grønn produksjon - Norsk Filmforbund og NRKs veileder for grønn produksjon

Reduser eller vurder behovet for nyinnkjøp i tråd med prinsippene i avfallshierarkiet.

Reduser eller vurder transport over lange distanser, og vurder valg av fremkomstmiddel.

Bakgrunn og metode

Listen er utviklet for å gi deg et utgangspunkt for hvilke klima- og miljøbelastninger som er sentrale for enkelte typer anskaffelser og hvordan man kan ta hensyn til dem i anskaffelsesprosessen, enten i planleggingen eller gjennomføringen av anskaffelsen.

Listen gir deg oversikt over:

  • CPV-kodene på hovednivå
  • Risiko for klima- og miljøbelastning, sentrale klima- og miljøbelastninger som det er en risiko for at vil oppstå ved anskaffelser gjort innenfor en CPV-kode på hovednivå
  • Tiltak og vurderinger som kan gjøres for å hensynta klima- og miljøbelastningene

CPV-kodene på hovednivå: Listen tar utgangspunkt i innkjøp innenfor CPV-kodene på hovednivå (de to først sifrene i CPV-koden). I vurderingen av hvilke typer innkjøp som er gjort innenfor de ulike CPV-kodene, har DFØ benyttet data om kunngjøringer på Doffin i 2022. Det er i hovedsak tatt utgangspunkt i titlene på kunngjøringene av konkurransene, for å si noe om typen innkjøp innenfor de ulike CPV-kodene.

Risiko for klima- og miljøbelastning: De sentrale klima- og miljøbelastningene er basert på kvantitativ og kvalitativ informasjon. For klimagassutslipp brukers klimaintensiteter som ble utviklet av NIRAS på vegne av DFØ. Miljøbelastningene tar utgangspunkt i kvalitativ kunnskap som er knyttet til typen innkjøp som gjøres innenfor CPV-kodene på hovednivå. Som utgangspunkt har DFØ brukt definisjonen av klima- og miljøhensyn og miljøbelastning som nevnes i veileder til regler om klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser.

Klimaintensiteter

Klimaintensiteter for statlige innkjøp ble utviklet av NIRAS, og oppdateres årlig av DFØ. Estimatene som er brukt i denne listen kommer fra klimaintensitetene for 2019.

Les mer om utslippsfaktorer for statlige innkjøp.

Klimaintensitetene ble opprinnelig utviklet for innkjøp i Statsregnskapet. I denne listen har klimaintensitetene blitt koblet til CPV-koder på hovednivå (to først sifre).

Klimaintensitetene er delt inn i intervallene som er vist i tabellen under.

Grad av estimert klimaintensitetVerdier
Svært høy > 40 tonn CO2-ekv per mill. kr
Høy 30 - 40 tonn CO2-ekv per mill. kr
Middels 20 - 30 tonn CO2-ekv per mill. kr
Lav < 20 tonn CO2-ekv per mill. kr
Klimaintensitet, tonn CO2-ekvivalenter per millioner kroner
Endringslogg

Mai 2025

Hele siden gjennomgikk en større oppdatering. Disse CPV-kodene ble lagt til i listen: 03, 14, 19, 22, 24, 35, 37, 38, 43, 51, 55, 65, 71, 71, 73, 75, 77, 79, 80, 85 og 92

Oppdatert: 16. mai 2025

Kontakt

Sparretelefonen

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.