Finn informasjon om sentrale klima- og miljøbelastninger for ulike anskaffelser, og tiltak som kan gjøres for å ta hensyn til disse.
Skjerpede krav til klima og miljø i offentlige anskaffelser medfører større oppmerksomhet rundt klima- og miljøhensynet knyttet til offentlige anskaffelser.
Når en offentlig virksomhet skal vurdere om et innkjøp kan gjøres mer klima- og miljøvennlig, trenger de informasjon om hvilke klima- og miljøhensyn som er sentrale for anskaffelsen.
DFØs klima- og miljørisikoliste
I en slik vurdering, anbefaler vi å bruke DFØs klima- og miljørisikoliste.
Listen omfatter CPV-koder på hovednivå (de to første sifrene i koden), en vurdering av sentrale klima- og miljøhensyn som forbindes med anskaffelser innenfor gjeldende CPV-kode, og tiltak og vurderinger som kan gjøres for å ivareta relevante klima- og miljøhensyn.
Listen gir en veiledende oversikt for de CPV-kodene som det ble kunngjort flest konkurranser under i 2022. For vurdering av sentrale klima- og miljøhensyn har DFØ tatt utgangspunkt i forklaringen i veilederen til regler om klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser. For vurdering av klima har DFØ også tatt utgangspunkt i klimaintensiteten knyttet til anskaffelsen (tonn CO2-ekvivalenter per million kroner brukt på kjøp av varer og tjenester).
Tabellen viser DFØs klima- og miljørisikoliste.
CPV-kode | Risiko for klima- og miljøbelastning | Tiltak og vurderinger |
---|---|---|
09 – Oljeprodukter, brensel, elektrisitet og andre energikilder | Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være middels.
Kjøp av fossilt brensel: Utslipp av luftforurensing og klimagasser fra bruken av produktet. | Vurdere hva som er energikilden for det man kjøper. |
15 – Næringsmidler, drikkevarer, tobakk og relaterte produkter | Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være svært høy.
Se på DFØs informasjonssider om mat og måltidstidstjenester for veiledning knyttet til denne CPV-koden.
I veiledningen til regler om klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser kapittel 12 finner du informasjon knyttet til denne CPV-koden. | Se under mat- og drikkeprodukter i Kriterieveiviseren for forslag til krav og kriterier. |
18 – Klær, fottøy, bagasjeartikler og tilbehør | Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være svært høy.
Stort forbruk av vann, energi, kjemikalier og andre ressurser i produksjonen. Det er også knyttet avfallsproblemer til innkjøp innen denne CPV-koden. | Se DFØs veiledning på bærekraftskriterier for anskaffelser av tekstiler, som blant annet viser til kriterier foreslått av EU.
Reduser eller vurdere behovet for nyinnkjøp i tråd med prinsippene i avfallshierarkiet. |
30 – Kontor- og PC-maskineri, utstyr og forsyninger bortsett fra møbler og programvarepakker | Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være høy.
1) PC-utstyr og tilbehør: Utvinning av råmaterialer og produksjon medfører forurensning, redusert natur mangfold og overutnyttelse av knappe ressurser. Avhendingsfasen kan medføre avfallsproblemer.
2) Kontorrekvesita og skolemateriell: Utvinning av råmaterialer og produksjon medfører forurensning, redusert natur mangfold og overutnyttelse av knappe ressurser. Avhending av både produkter og emballasje kan medføre avfallsproblemer.
4) Multifunksjonsmaskiner: Utvinning av råmaterialer og produksjon medfører forurensning, redusert natur mangfold og overutnyttelse av knappe ressurser. Avhendingsfasen kan fører til avfallsproblemer.
5) Datautstyr og servere: Energiforbruket er den mest sentrale miljøbelastningen fra servere. | 1 til 4) Reduser eller vurdere behovet for nyinnkjøp i tråd med prinsippene i avfallshierarkiet.
1) Se under IT-utstyr i Kriterieveiviseren for krav og tildelingskriterier som kan stilles.
2) Se statlig fellesavtale for forbruksmateriell for forslag til krav og kriterier.
4) Se statlig fellesavtale for AV-utstyr for forslag til krav og kriterier.
5) Se Den Ansvarlige Indkøber for forslag til krav og kriterier som kan brukes. |
31 – Elektrisk maskineri, apparater, utstyr og forbruksvarer; Belysning | Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være høy.
Det er knyttet utslipp til bruken av energi ved bruk. | En rekke elektriske apparater er omfattet av energimerkekrav. Oppdragsgivere kan kreve konkrete energiklasser og kombinere krav med kriterier for bedre prestasjon. Se mer info på NVEs hjemmesider: Nye energietiketter for produkter i 2021 (nve.no) |
32 – Radio-, fjernsyn-, og telekommunikasjon samt tilhørende utstyr | Klimaintensiteten er estimert til å være middels.
Utvinning av råmaterialer og produksjon medfører både forurensning, redusert naturmangfold og overutnyttelse av knappe ressurser. Bruksfasen medfører noe energiforbruk og avhendingsfasen kan fører til avfallsproblemer. | Redusere eller vurdere behovet for nyinnkjøp i tråd med prinsippene i avfallshierarkiet. |
33 – Medisinsk utstyr, legemidler og utstyr til personlig pleie | 1) Diagnostisk utstyr med IKT-komponenter: Utvinning av råmaterialer og produksjon medfører forurensning, redusert natur mangfold og overutnyttelse av knappe ressurser for IKT-utstyr.
2) Kirurgisk utstyr og instrumenter med IKT-komponenter: Utvinning av råmaterialer og produksjon medfører forurensning, redusert natur mangfold og overutnyttelse av knappe ressurser for IKT-utstyr.
| 1 og 2) Vurdering av levetid eller frekvens på oppdateringer i tråd med prinsippene i avfallshierarkiet.
3) Se under møbler i Kriterieveiviseren for forslag til krav og kriterier. |
34 – Transportutstyr og hjelpeprodukter til transport | Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være høy.
Se på DFØs informasjonssider om transport for veiledning knyttet til denne CPV-koden.
I veiledningen til regler om klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser kapittel 10 finner du informasjon knyttet til denne CPV-koden. | Se i Kriterieveiviseren for forslag til krav og kriterier for utslippsfrie kjøretøy.
Forskrift om utslippskrav til kjøretøy ved offentlig anskaffelse til veitransport stiller miljøkrav ved anskaffelse av kjøretøy. |
39 – Møbler (inkludert kontor møbler), inventar, husholdningsmaskiner, (utenom belysning) og rengjøringsmidler | Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være høy.
Se på DFØs informasjonssider om møbler for veiledning knyttet til denne CPV-koden.
I veiledningen til regler om klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser kapittel 13 finner du informasjon knyttet til denne CPV-koden. | Se under møbler i Kriterieveiviseren for forslag til krav og kriterier. |
42 – Industrimaskiner | Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være høy.
1) Sentrale miljøbelastninger i denne CPV-koden er knyttet til ressursuttak i produksjonsfasen av maskinene, energibruk og utslipp i driftsfasen av maskinene, og spesialavfall i avhendingsfasen av maskinene.
2) Rengjøringsmaskiner for utstyr (sykehus, brannvesen m.m): Bruk av helse- og miljøskadelige stoffer.
3) Kraner og annet mobile maskiner: Utslipp av luftforurensing, klimagassutslipp og væsker ved bruk. | 1) Reduser eller vurdere behovet for nyinnkjøp i tråd med prinsippene i avfallshierarkiet.
|
44 – Konstruksjonsstrukturer og materiale; reserveprodukter til konstruksjon (bortsett fra elektriske apparater) | Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være svært høy.
Se på DFØs informasjonssider om bygg, eiendom og anlegg for veiledning knyttet til denne CPV-koden.
I veiledningen til regler om klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser kapittel 9 finner du informasjon knyttet til denne CPV-koden. | Se under anlegg eller bygg i Kriterieveiviseren for forslag til krav og kriterier. |
45 – Bygge- og anleggsvirksomhet | Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være middels.
Se på DFØs informasjonssider om bygg, eiendom og anlegg for veiledning knyttet til denne CPV-koden.
I veiledningen til regler om klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser kapittel 9 finner du informasjon knyttet til denne CPV-koden. | Se under anlegg eller bygg i Kriterieveiviseren for forslag til krav og kriterier. |
50 – Reperasjons- og vedlikeholdstjenester | Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være middels.
1) Håndverkertjenester og tømrerarbeid: Utslipp av luftforurensing og klimagassutslipp fra transport, da tjenesten kan omfatte regelmessig / mye transport. Det er også viktig å tenke på naturmangfold knyttet til bruk av materiale i tjenesten.
2) Vedlikehold og service av tekniske installasjoner: Utslipp av luftforurensing og klimagasser fra transport, da tjenesten kan omfatte regelmessig / mye transport.
3) Mobilitetsløsninger og kjøretøyshåndtering: Utslipp av klimagasser og naturinngrep ved utvinning av mineraler og produksjon av kjøretøy kan være relevant. Batterier er den enkeltkomponenten det knyttes mest utslipp til.
4) Elektrikertjenester: Utslipp av luftforurensing og klimagasser fra transport, da tjenesten kan omfatte regelmessig / mye transport. | 1, 2 og 4) Se i Kriterieveiviseren for forslag til krav og kriterier for null- og lavutslippstransport, og bærekraftig trevirke.
1, 2 og 4) Høy kvalitet på utført arbeid og komponenter som brukes er også relevant, for å sikre lengst mulig levetid. Til dette kan man bruke markedsdialog for å identifisere mulige krav eller kriterier, for eksempel i form av lang garanti på utført arbeid og komponenter som vil benyttes.
3) EU vedtok i juli 2023 en ny forordning om batterier og kasserte batterier (2023/1542). Batterier som settes på det europeiske markedet skal ha en carbon footprint declaration, antakelig fra 2025. DFØ vil oppdatere veiledningen her når mer info foreligger. |
60 – Transporttjenester (bortsett fra avfallstransport) | Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være høy.
Se på DFØs informasjonssider om transport for veiledning knyttet til denne CPV-koden.
I veiledningen til regler om klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser kapittel 10 finner du informasjon knyttet til denne CPV-koden. | Se under transport i Kriterieveiviseren for forslag til krav og kriterier. |
63 – Hjelpevirksomhet i forbindelse med transport; reisebyråvirksomhet | Klimaintensiteten er estimert til å være svært høy.
1) Reisebyråtjenester: Utslipp av luftforurensing og klimagassutslipp ved valg av transportmetode.
2) Driftskontrakter og vedlikehold av vei: Utslipp av luftforurensing og klimagassutslipp. | 1) Se statlig fellesavtale for reisebyråtjenester for forslag til krav og kriterier.
1) Vurder muligheten for digitale møter som alternativ for reise. |
90 – Avløp, søppel, sanitære og miljømessige tjenester | Klimaintensiteten for CPV-koden er estimert til å være svært høy.
1) Vintervedlikehold og brøyting: Utslipp av luftforurensing og klimagassutslipp gjennom transport.
2) Renhold: Forurensing til luft og vann gjennom bruk av kjemikalier i rengjøringsmidler, materialforbruk (herunder rengjøringsmidler, inkludert emballasje, forbruk og vask av kluter og mopper), utslipp fra transport, energiforbruk, vannforbruk, samt avfall og avfallshåndtering.
3) Renovasjon og avfallshåndtering: Utslipp av luftforurensing og klimagassutslipp gjennom transport. | 1 og 3) Se i Kriterieveiviseren for forslag til krav og kriterier for utslippsfrie kjøretøy.
2) Se anbefalte miljøkrav og -kriterier for anskaffelse av renholdstjenester
|
Liste over alle CPV-kodene på hovednivå
Ikke alle CPV-kodene på hovednivå er nevnt i klima- og miljørisikolisten. DFØ vil i første omgang legge ut informasjon om de CPV-kodene som enten går under de prioriterte kategoriene til DFØ, eller som hadde flest kunngjøringer av konkurranser på Doffin i 2022.
I Excel-filen under finner du en samlet liste for alle CPV-kodene på hovednivå, nivået på klimaintensitetene knyttet til antall kunngjøringer gjort under CPV-koden på hovednivå i 2022.
Hvordan bruke listen
Bruk gjerne listen som utgangspunkt for arbeidet med å ta klima- og miljøhensyn når du skal planlegge en anskaffelse. Den gir deg veiledning i hvilke klima- og miljøbelastninger som er sentrale for enkelte typer anskaffelser og hvordan man kan ta hensyn til dem i anskaffelsesprosessen, enten i planleggingen eller gjennomføringen av anskaffelsen.
Listen gir deg oversikt over:
- CPV-kodene på hovednivå
- Risiko for klima- og miljøbelastning, sentrale klima- og miljøbelastninger som det er en risiko for at vil oppstå ved anskaffelser gjort innenfor en CPV-kode på hovednivå
- Tiltak og vurderinger som kan gjøres for å hensynta klima- og miljøbelastningene
Hvordan listen er utviklet
Listen tar utgangspunkt i innkjøp innenfor CPV-kodene på hovednivå (de to først sifrene i CPV-koden). De andre indikatorene, som klima- og andre miljøbelastninger, er basert på denne inndelingen. I første omgang har DFØ valgt å kun se på de CPV-kodene som hadde flest kunngjøringer på Doffin i 2022.
I vurderingen av hvilke typer innkjøp som er gjort innenfor de ulike CPV-kodene, har DFØ benyttet data om kunngjøringer på Doffin i 2022. Det er i hovedsak tatt utgangspunkt i titlene på kunngjøringene av konkurransene, for å si noe om typen innkjøp innenfor de ulike CPV-kodene.
De sentrale klima- og miljøbelastningene er basert på kvantitativ og kvalitativ informasjon. For klimagassutslipp brukers klimaintensiteter som ble utviklet av NIRAS på vegne av DFØ.
Miljøbelastningene tar utgangspunkt i kvalitativ kunnskap som er knyttet til typen innkjøp som gjøres innenfor CPV-kodene på hovednivå. Som utgangspunkt har DFØ brukt definisjonen av klima- og miljøhensyn og miljøbelastning som nevnes i Veileder til regler om klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser.
Bruk av datakilder
Klimaintensiteter: Disse viser til tonn CO2-ekvivalenter per million kroner brukt på varer og tjenester innen den enkelte innkjøpskategorien. DFØ fikk utviklet disse i 2021 for statlige innkjøp, og har siden også oppdatert dem med nyere bakgrunnstall. Les mer om Utslippsfaktorer for statlige innkjøp.
Disse klimaintensitetene ble originalt utviklet for innkjøp i Statsregnskapet. For å bruke de i klima- og miljørisikolisten ble de koblet mot CPV-kodene via sektorene som er brukt i SSB sine input-output tabeller. Videre ble klimaintensitetene delt inn i intervallene som er vist i tabellen under.
Grad av estimert klimaintensitet | Verdier |
---|---|
Svært høy | > 40 tonn CO2-ekv per mill. kr |
Høy | 30 - 40 tonn CO2-ekv per mill. kr |
Middels | 20 - 30 tonn CO2-ekv per mill. kr |
Lav | < 20 tonn CO2-ekv per mill. kr |
Doffin kunngjøringer: Dette viser til antall kunngjorte konkurranser via Doffin i 2022. Doffin er den norske nettbaserte databasen for kunngjøringer av offentlige anskaffelser som er underlagt EØS-forskriften. Les mer om Kunngjøringer av konkurranse på Doffin.
Kontakt
- sparretelefon [at] dfo.no (sparretelefon[at]dfo[dot]no)
- 404 34 830