Kvifor motverke arbeidslivskriminalitet og sosial dumping ved innkjøp?
Det er mange gode grunnar til å arbeide mot arbeidslivskriminalitet og sosial dumping ved innkjøp.
Det er mange gode grunnar til å arbeide mot arbeidslivskriminalitet og sosial dumping ved innkjøp.
For å forhindre arbeidslivskriminalitet i forbindelse med offentlige kontrakter, skal det som hovedregel stilles krav om maksimalt to ledd med underleverandører i anskaffelser av bygge- og anleggsarbeider eller renholdstjenester. Reglene gjelder for kontrakter som har en anslått verdi som er lik eller overstiger 1,3 millioner kroner ekskl. mva. for statlige oppdragsgivere og 2,05 millioner kroner ekskl. mva. for andre oppdragsgivere.
Fra 1. juli 2013 fikk Arbeidstilsynet tilsynsmyndighet med offentlige oppdragsgiveres etterlevelse av forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter. Hva sjekker de?
Du må gjennomføre nødvendig kontroll av om kravene til bruk av lærlinger overholdes. Dette bør du gjøre som en del av den alminnelige kontraktsoppfølgingen.
Det er den totale verdien på rammeavtalen som er avgjørende for om du skal stille krav om lærlinger i rammeavtalen. Det er opp til oppdragsgiver selv å vurdere i hvilke avrop det skal stilles krav til at lærling deltar i arbeidene.
I bransjer der det er særlig behov for lærlinger pålegger lov om offentlige anskaffelser oppdragsgivere å stille krav om bruk av lærlinger i offentlige kontrakter.
Plikten til å stille krav om lærling gjelder når kontraktens hovedelement omfatter arbeider der det er relevant å benytte arbeidskraft med fag- eller svennebrev. Kravet må være ikke uforholdsmessig i den aktuelle kontrakten.
Plikten til å stille krav om bruk av lærlinger i offentlige kontrakter gjelder bare dersom det er særlig behov for læreplasser innenfor bransjen. Oppdragsgiver må selv vurdere om det er særlig behov for lærlinger i det fagområdet kontrakten gjelder.
I dette kapittelet finnes veiledning om gjennomføring av nødvendig kontroll av om lønns- og arbeidsvilkårene mv. er oppfylt i kontraktsperioden.
I dette kapittelet finnes anbefalinger for hvordan oppdragsgiver kan innhente informasjon om lønns- og arbeidsvilkår mv. hos leverandøren.